Vi ringer upp dig
Namn Efternamn
Telefon nummer
E-mail
När önskar ni bli uppringd?

0201202811

På resmålet


MIXX TRAVELS SERVICE: Du hittar skandinavisk personal på de flesta av våra destinationer. Vid ankomst välkomnar de dig på flygplatsen och hänvisar dig till vilken transferbuss du ska ta till hotellet. Beroende på vilken ankomsttid du har håller guiderne hotellträff samma dag eller dagen efter. Du hittar tidpunkt för hotellträffen på framsidan av välkomstbrevet som du får på bussen. 

                                                                                                      

Var medveten om att en del av våra destinationer har begränsad eller ingen guideservice alls. Fråga din resekonsulent vid beställning om du har frågor. Hotell långt utanför Alanya centrum kan inte förvänta sig guidebesök ofta eller alls.

 

Våra guider är alltid tillgängliga via telefon och nummer kan hittas i välkomstbrevet du får bussen eller i informationspärmen på hotellet. Har du inte bokat transfer och/eller ordnat boende på egen hand, kontakta vänligen våra guider på flygplatsen vid ankomst för att få telefonnumret till närmaste kontoret på destinationen.

 

UTFLYKTER: På varje destination hittar du många utflyktmöjligheter. Dessa presenteras på transfern, på hotellträffarna, eller via telefon. De betalas kontant i lokal valuta, euro, svenska kronor, euro eller med kort. Upplysningar och priser på våra utflykter på hemsidan är bara vägledande och kan ändras under säsongens gång! Rundresor, utflykter och andra aktiviteter genomförs av skandinavisk guide eller lokal engelsktalande guide. Vi förbehåller oss rätten att ställa in och vidta nödvändiga åtgärder om vädret inte tillåter eller andra omständigheter som gör att man inte kan genomföra utflykten samt om antalet deltagare är för lågt (min. 10 deltagare).

 

TRANSFER: Transfer mellan flygplats till/från hotell ingår inte i resans pris och kan köpas till. Transporten körs med lokala, skandinavisk- eller engelsktalande guider. Det är viktigt att du genast går till din transferbuss när du fått ditt bagage. Bussen lämnar flygplatsen ca. 1 timme efter att planet har landat. Om du är försenad I passkontrollen, leverans av bagage eller liknande så be din andra resenär att gå till transferbussen för att informera guiderna, eller ring guidernas servicetelefon - numret finns på din biljett. Vi rekommenderar att alla visum etc. är redo före avgång. Mixx Travel är inte ansvariga om du kommer sent till din transferbuss och ger inte någon ersättning om du måste köpa annan transport själv.

I samband med transport till och från hotellet vid destinationen är du ansvarig för ditt bagage. Det är ditt ansvar att se till att bagaget placeras i bussens bagageutrymme och att bagage, ytterkläder etc. inte glöms kvar i bussen. När du lämnar bussen är det också ditt ansvar att se till att du tar rätt resväska. Om du av misstag tar fel resväska är det ditt ansvar att se till att resväskan levereras till ägaren och du står själv för eventulla utgifter i samband med detta.

 

Transfer måste köpas före avresan. Vi kan inte garantera att det finns plats på bussen, om den inte bokats i förväg hemifrån. Enbart flyg gäster som har köpt transfer, körs till Mixx Travels kontor i Alanya. Upphämtning vid avresedagen sker även därifrån. Kontakta våra guider för upphämtningstid.

 

HEMRESA - UPPHÄMTNINGSTID: 24 timmar före din hemresa kan du via en smartphone, surfplatta eller dator gå in på hemresa.mixxtravel.se och se vilken tid du kommer att hämtas med bussen från ditt hotell. Du anger S följt av de 7 siffrorna i ditt bokningsnummer och ditt returdatum, till exempel: S3001234 - 01.01.2020. Om du inte har en smartphone, surfplatta eller dator kan du kontakta guiderna eller Mixx Travels kontor i Alanya.

 

FEL ELLER MISSTAG: Förstör inte din eller din medresenärs goda resehumör om du känner att något saknas eller blivit fel. Kontakta istället våra guider. De försöker gärna lösa problemet på plats, så alla är nöjda. Se gärna våra Allmänna Villkor. Var uppmärksam på att vi inte har skandinaviska guider på våra destinationer Kreta, Thailand, Nordcypern och Jordanien. Lokala engelsktalande guider finns alltid tillgängliga via telefon, Numret hittar du i det välkomstbrev du får utlevererat i bussen, eller i informationsmappen på hotellet.


VIN & BLOMMOR/ORDER OF SERVICE: Önskar du att överraska en medresenär eller någon som ska resa med oss på en speciell dag eller för ett speciellt tillfälle under semestern? Prata med våra resesäljare så hjälper de dig.


HÖG/LÅGSÄSONG: Våra hotell och destinationer har olika karaktärer beroende på om de besöks i låg eller högsäsongen. Högsäsong är normalt sett under perioden juni till september. Vi rekommenderar att du under lågsäsong väljer ett hotell av bättre standard samt i slutet och i början av högsäsongen. Flera små hotell runt medelhavet värms upp av solenergi – därför kan varmt vatten och värme vara en brist under dessa perioder. Då flera hotell inte har uppvärmda hotellrum / lägenheter kan rummen vara kyliga under våren och hösten. Flera hotell har luftkonditionering i rummen. Dessa kan också användas för att värma rummet. Observera att användning av luftkonditionering vanligtvis är mot en avgift.

 

Under lågsäsong väljer många hotell att stänga utomhusanläggningar såsom restauranger, pooler, vattenrutschbanor, etc., och utbudet av nöjen och aktiviteter på hotellet kommer att vara mycket begränsat under perioder när det finns få gäster på hotellet. Observera att många butiker, restauranger, barer, etc. på destinationen kan stängas under lågsäsong. Turistdestinationerna kommer alltid att vara lugnare i de perioder när det inte finns så många turister.


OVÄSEN / BULLER: På de flesta semestermål kan du förvänta dig buller/oväsen från gator, omgivande hotell och barer, hotellfaciliteter inklusive underhållning, disco etc., även om detta inte specifikt anges i hotellbeskrivningen.
På de flesta turistdestinationer får du räkna med liv och rörelse från gator, närliggande hotell, hotellets egna facilitet och liknande, även om detta inte alltid står angivit i hotell beskrivningen. Man bör förvänta sig att hotell som ligger i centrum har liv och rörelse runt sig från trafik, restauranger, barer etc. På de flesta destinationer byggs det mycket och oljud från byggen som ligger i närheten kan uppstå, det är mycket sällan som lokala myndigheter informerar oss om detta i förväg. Vi har ingen möjlighet att begränsa dessa byggen och kan därför inte stå till svars för detta. Större byggnationer förekommer mest under lågsäsongen.


DJUR OCH INSEKTER: Oavsett hotellkategori kan det finnas insekter och djur i form av myror, mygg, kackerlackor mm på ditt rum/lägenhet. Upptäcker du detta ge besked till guiden eller receptionen som kan starta bekämpning av djuren. Du kan skydda dig mot myggbett med hjälp av myggspray, dessa köpes på apotek eller i större butiker. Lösdrivande hundar kan skälla utan att vi kan göra något åt det. Det kan finnas katter på hotellområdet, som vi önskar att man inte matar. De flesta hotell har öppna / utomhusrestauranger och det kan vara svårt att hålla fåglar och katter ute. Mixx Travel är inte ansvariga  och ger inte ersättning i denna anslutning.

SJUKDOM OCH STÖLD: Om oturen är framme, vad det gäller sjukdom, skada eller stöld – bör du kontakta vår reseledare omgående. De kommer att hjälpa dig med allt det praktiska med hänsyn till läkarbesök, polisrapporter etc. Kom ihåg att alltid begära skriftliga dokument, om du ska söka ersättning hos ex försäkringsbolag vid hemkomsten. Vi förbinder oss inte att tillhandahålla denna dokumentation tills efter hemresa. Du är själv ansvarig för dina vädersaker samt pengar och pass på resan. Vi tar inget ansvar för dina värdesaker om de försvinner från hotellets säkerhetsbox eller liknande.

 

DÅLIG MAGE: Dålig mage är den vanligaste sjukdomen bland turister utomlands. Dålig mage kan orsakas av många saker: För många kalla drycker, dålig handhygien, överdriven användning av luftkonditionering eller den annorlunda bakteriefloran. Alla hotell i Turkiet inspekteras av de lokala hälsomyndigheterna och både mat, kök, barer etc. kontrolleras regelbundet. Kontakta våra guider så snart som möjligt om olyckan skulle inträffa så att de kan ordna att du får träffa en läkare. Kom ihåg att du kommer att behöva dokumentation om du efter att ha återvänt hem ska söka ersättning för förlorad semester i samband med sjukdom.

 

INKÖP/SHOPPING: Vi tar inget ansvar för saker du köper eller om du känner att någon butik behandlat dig illa. Vi frånlägger oss också ansvaret för de produkter du köper i våra rekommenderade butiker. Butikerna rekommenderas utifrån goda erfarenheter och gott rykte. Vi frånsäger oss att kommunicera åt er för eventuella reparationer på varor som köpts i våra rekommenderade butiker - oberoende från vilka uppgifter som getts av guiden eller säljaren. Köper du stora partier med saker och vill frakta det till Sverige/Danmark bör du vara noga med att tullregler följs. Vi tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar in till Sverige / Danmark.


MÄRKESKOPIOR: På många destinationer, speciellt på marknader och i basarer, finns det ett stort urval av kända märken som är kopior på ex kläder, skor, väskor, glasögon etc. Sakerna är oftast mycket billiga och kvalitén därefter. Du ska vara uppmärksam så att du inte förväxlar äkta märkes produkter med kopior. Vi vill tydligt informera att det är strängt förbjudet att införa kopierade varor till Sverige/Danmark. Mixx Travel tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar in till Sverige/Danmark.


HISTORISKA FYND: Det är förbjudet att föra ut historiska och arkeologiska effekter, inklusive sten, från Turkiet om du inte har dokumenterat godkännande som tillåter detta. Överträdelser kan leda till böter och fängelse. Mixx Travel kan inte hållas ansvarig för detta.

 

BILDER I KATALOGEN / HEMSIDAN: Några bilder på hemsidan är tagna med vidvinkel. Detta innebär att till exempel. rum och pooler ser större ut än vad de egentligen är. Bilder av rummen är exempel på dessa, och det kan finnas en stor variation i design, utseende, möbler och så vidare.

 

Boende

 

EKONOMIRUM: På vissa hotell kan du välja ekonomirum / ekonomilägenhet. Om inget annat anges, motsvarar detta standardrum eller standardlägenhet på hotellet. Däremot kan placeringen av rummet vara mindre fördelaktigt, till exempel utan vyer, ligga på bottenvåningen med begränsad dagsljus etc. Vissa ekonomirum har ingen balkong / terrass.

 

SEMESTERLÄGENHETER: Bor du i en lägenhet, omfattar login inte någon pension. Men på de flesta platser kan du köpa frukost i restaurangen. Om du bor i en lägenhet under vistelsen, är det en bra idé att ta med ditt egen kaffe, -tratt, sil, disktrasor, diskhanddukar, diskborste, diskmedel och eventuellt toalettpapper. I de flesta lägenhetskomplexen kommer det att finnas toalettpapper vid ankomsten, sedan är det för egen räkning. Var uppmärksam på att det oftast är mycket begränsad tillgång till köksutrustning samt till t.ex. ugn, kaffebryggare, skärbräda, skålar, fat och brödkniv inte alltid finns tillgängligt. Observera att vissa lägenhetahotell inte har gemensamma faciliteter och att lägenheterna i allmänhet är mycket enkelt inredda.

 

 Studiolägenhet: Består av ett rum med sovplats och kök.


2-rumslägenhet: Består av ett sovrum och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera extrabäddar i bäddsoffor.


3-rumslägenhet: Består av två sovrum och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera extrabäddar i bäddsoffor. Några av dessa lägenheter har ett separat kök.

 

Hotellkategorier hos Mixx Travel



X: Vår billigaste form av boende. Enkelt och ofta slitet hotell eller pension utan gemensamma faciliteter.

 - alla rum har dusch och toalett.

XX: Samma standard som X-hotell. Men oftast har hotellet lobby eller reception, bar och frukostrestaurang. Vissa har pool. Har hotellet inga gemensamma faciliteter, kan kategoriseringen också inkludera fler boendealternativ än X-hotell.

XXX: Mellanklasshotell med flera faciliteter såsom: lobby, bar, restaurang och pool. Alla rum har dusch, toalett och oftast balkong.

XXXX: Hotell med standard över genomsnittet med bra faciliteter. Alla rum har dusch och toalett, oftast en balkong, TV, minibar, telefon och luftkonditionering.

XXXXX: Lyxhotell med många bekvämligheter.

+ Ger när vi anser att hotellet ligger lite över den angivna standarden.
 
Observera att det kan vara en stor skillnad i t.ex. ett centralt 4-stjärnigt hotell och ett 4-stjärnigt hotell beläget utanför staden.


Var medveten om att hotellens standard anges från hotellet och dess anläggningar som helhet. Ju fler faciliteter hotellet har, desto högre standard brukar det vara.

 

HOTELLREGLER: De flesta hotell och lägenheter har sina egna regler för din vistelse. På de flesta hotell är det inte tillåtet att ta med drycker och livsmedel, som inte köpts på hotellet, till rummet eller in på hotellområdet. Några av våra hotell är mycket stränga med denna regel och kan förbehålla sig rätten att konfiskera eventuella varor som tas in till hotellet. Det är inte heller tillåtet att ha gäster i rummet / i lägenheten under vistelsen, såvida besökaren inte står med på din biljett och betalat för vistelsen före avresan. Det är mycket troligt att hotellet / lägenhetskomplex kommer att kräva betalning för hyra av barnsäng, luftkonditionering, värdeskåp, aktiviteter och ev. skador på hotellet och dess anläggningar. Betalning sker direkt till hotellet / lägenhetskomplexet, på begäran och före avresan. Vissa hotell har installerat minibar i rummen. Dessa kan inte användas för medtagna drycker och livsmedel. Vissa hotell tar ut en deposition (kontant eller registrerad kreditkortsinformation) vid incheckningen för ev. utnyttjande av mini-bar, restaurang, pool- och strandhanddukar, etc. Denna deposition ges tillbaka vid utcheckningen om allt är som det ska.

 

ÖVRIGA GÄSTER - ÖVRIGA NATIONALITETER: Det kommer att finnas gäster av många olika nationaliteter och åldrar på alla hotell. Mixx Travel informeras sällan om nationaliteterna som bor på de enskilda hotellen, och vi är inte heller medvetna om det till exempel är många barn. Mixx Travel kan inte hållas ansvarigt för andra gästers beteende.

 

HANDIKAPPTILLGÄNGLIGHET: Våra destinationer kan inte klassificeras som handikappanpassade - ofta är terrängen kuperad och trottoarkanter mycket höga. Våra hotell och lägenheter kan inte klassificeras som handikappanpassade, om det inte anges specifikt i beskrivningen. Observera att endast ett fåtal hotell och rum är anpassade med t.ex. breda dörröppningar, hjälpredskap på toaletten, större hiss, att hotellområdet är lättframkomligt med rullstol. Dessa hotell som fyller kriterierna är oftast hotellen i den högre kategorin. Fråga våra resekonsulter i samband med bokningen så att vi kan hitta ett hotell som uppfyller dina specifika krav och behov.

 

SÄNGAR: I rum med tre sängar, kan det hända att den tredje sängen är speciellt insatt för din vistelse. Det kan därför vara trångt på rummet, och sängen är ofta inte är av samma typ / standard som de andra sängarna. Det är i allmänhet inte tillåtet att bo mer än tre personer i ett rum.

Sängar för tredje och fjärde person i en 2-rumslägenhet är oftast bäddsoffor i vardagsrummet.

 

RENGÖRING: Rengöring är inte jämförbar med den skandinaviska standarden. Vanligtvis rengörs det 3 gånger i veckan: golvet sveps, badrummet rengörs enkelt, skräpet töms och sängarna bäddas. Städning kan förekomma både på morgonen och på eftermiddagen. Sängkläder och handdukar byts vanligtvis 1-2 gånger i veckan, oavsett hotellstandard.

På alla våra destinationer har klimatet en högre luftfuktighet än vi är vana vid i Sverige. Med mycket användning av luftkonditionering innebär detta att rummen ofta kan verka fuktiga och luktar instängt. Problemet kan oftast åtgärdas genom regelbunden ventilation i rummet. Den lokala byggnadsstilen kan inte jämföras med den skandinaviska standarden, och otäta dörrar och fönster, kalkavlagringar i badrummen etc. kan uppstå.


Pension/måltider


Frukost (BB):
Består mestadels av en typ av bröd, smör, sylt, gurka, tomat, en typ av ost och kaffe / te. På större hotell, serveras frukost vanligtvis i buffé.

Halvpension (HB):
Frukost (som ovan) och middag serveras vanligtvis i buffé med 1-2 varma rätter och 1-2 typer av tillbehör. Möjligen serveras det även dessert. Drycker ingår inte. Under lågsäsongen kan det förekomma att måltider serveras i portion/på tallrik.


All Inclusive (AI):
Frukost, lunch och middag, inklusive lokalt producerade drycker på hotellets angivna tider. Var medveten om att ju högre standard Var medveten om att ju större hotell och högre standard hotell du väljer, desto större utbud av mat och dryck är det normalt. Vissa hotell har snacks, glass, etc. inkl. Om så är fallet, framgår det i hotellbeskrivningen.

Ultra All Inclusive (UAI):
Frukost, lunch och middag, snacks och ev. glass under dagen, lokalt producerade drycker under en av hotellets specifika tidsperioder. Vissa importerade drycker kan vara inkl. På UAI-hotell är drycker och snacks vanligtvis tillgängliga nästan 24 timmar om dygnet.

 

Utbudet av mat och dryck avspeglas naturligtvis i hotellets standard. Det vill säga, All Inclusive på ett 3-stjärnigt hotell, kan inte jämföras med All Inclusive på ett 5-stjärnigt hotell. Koncepten skiljer sig något åt från hotell till hotell: Vissa 5-stjärniga lyxhotell förbereder överdådiga bufféer med ett stort urval, särskilda barnbufféer, olika snacks från tidig morgon till sen kväll, och glass hela dagen. På en medelklass hotell är buffén mer blygsam, och ofta består den av ett par rätter och glass och snacks ingår sällan.


 Observera att hotellen kan ändra på AI- och UAI konceptet under säsongens gång utan att Mixx Travel har något inflytande. Det är normalt att "All Inclusive" och "Ultra All Inclusive" hotell sätter en gräns för hur många drycker som kan hämtas på en gång, som på de flesta hotell är det obligatoriskt att bära hotellets AI / UAI armband. Drycker serveras vanligtvis i plastmuggar - detta gäller även vin, öl och sprit.

På hotell där glass är inkl. är det vanligtvis endast en dag i veckan, eller under vissa tider, t.ex. en timme varje eftermiddag. Detta är hotellets egna regler och inte något som Mixx Travel har inflytande på

 

INTERNET: Trådlöst internet finns tillgängligt på de flesta hotell (se hotellbeskrivning). Var dock medveten om att anslutningen ofta är mycket instabil och allmänt långsam, särskilt under perioder då många använder Internet samtidigt.

 

HEMRESEDAG: Enligt internationella hotellregler, ska rummet utrymmas kl. 12:00 på avresedagen. Tyvärr är det ofta svårt att få tillstånd att stanna i rummet efter denna tidpunkt till förmån för de gäster som kommer att ta över det. Du kan ev. själv göra ett avtal med hotellet att mot en avgift få behålla rummet längre, detta görs upp med hotellet på plats. Ev. pension gäller endast fram till kl. 12:00.

Posttitel

Mail innehåll

Mail namn
Mail efternamn
Mail
Ok

Mail skickat

Varning

Mail blev inte skickat