På resmålet
MIXX TRAVELS SERVICE: Du hittar skandinaviska
guider i Side, Alanya och Chania. Vid ankomsten välkomnar de dig precis utanför
flygplatsen och hänvisar dig till bussen som går till hotellet om du har köpt
transfer. I vissa fall kan dock en engelsktalande representant välkomna dig. Dagen efter ankomst har guiderna hotellbesök.
Du kan se när det finns en guide tillgänglig på ditt hotell här: Enjoy Mixx Travel
Observera att vissa av våra destinationer har begränsad
eller ingen guideservice. Fråga resesäljaren vid bokning om du har frågor. Vid
få gäster på hotellet kan du inte förvänta dig hotellbesök.
Våra guider/samarbetspartners finns alltid tillgängliga på
telefon, numret finns på din biljett och här: Enjoy Mixx Travel
TRANSPORT/TRANSFER: Transport mellan flygplatsen
till/från hotellet ingår inte i resans pris, men kan köpas till innan avresa. I
de flesta fall körs transferbussen av skandinaviska guider eller lokal
engelsktalande personal. På vissa sträckor kommer det att finnas en paus längs
vägen. Det är också att förvänta att det kommer att bli stopp vid andra hotell.
Hotell som ligger öster om Alanya kommer att ha längre transfertider än hotell
som ligger i Alanya centrum.
Det är viktigt att du kommer till transferbussen så snart
som möjligt när du har fått ditt bagage. Bussen kör från flygplatsen ca. 1
timme efter att planet har landat. Om du är försenad i passkontrollen,
bagageutlämningen etc. be din medresenär gå till transferbussen för att
informera guiderna, eller ring guidernas servicetelefon – numret står på din
biljett. Vi rekommenderar att eventuella visum mm är klart innan avresa. Mixx
Travel ansvarar inte om du kommer för sent till din transferbuss, och ger ingen
ersättning om du själv måste köpa annan transport.
Transport/transfer måste köpas före avresan. Vi kan inte
garantera att det finns plats på bussen om transfer inte har köpts hemifrån.
”Endast flyg"-gäster som har köpt transfer körs till
Mixx Travels kontor i Alanya. I Chania sker transfer till ett centralt beläget
hotell i området. Upphämtning på avresedagen kommer också att ske härifrån.
Upphämtningstiden kan hittas här hemresa.mixxtravel.se.
När du reser till och från hotellet på destinationen är du
ansvarig för ditt eget bagage. Det är ditt ansvar att se till att ditt bagage
placeras i bussens bagageutrymme och att eventuellt handbagage, ytterkläder
etc. inte lämnas kvar i bussen. När du lämnar bussen är det också ditt ansvar
att se till att du tar med dig rätt resväska. Om du av misstag tar med dig fel
resväska är det ditt ansvar att se till att resväskan levereras till ägaren och
du får stå för eventuella kostnader.
På grund av begränsat bagageutrymme är det inte möjligt att
ta med cyklar, surfbrädor, paddelbrädor och annat stort bagage på
transferbussen. Observera att om ditt bagage överstiger det tillåtna
bagageutrymmet kan du bli avvisad vid bussen.
Bilbarnstolar och bilkuddar i transferbussar är inte
standardutrustning och kan inte garanteras. Om de finns i bussen kan de inte
förväntas vara av samma standard som de vi känner till från Sverige. Barn under
2 år måste därför sitta i knät på en vuxen.
Observera att kostnader för redan bokade och betalda
transfer inte återbetalas om du ångrar dig och inte vill använda Mixx Travels
transfer.
PRIVAT TRANSFER: Om du och dina medpassagerare
vill köra direkt från flygplatsen till hotellet utan att göra stopp på vägen
kan du boka en privat transfer. Transfer sker med bil eller minibuss, beroende
på hur många ni är. Priset för privat transfer är det totala priset för alla
resenärer. Privat transfer kan bokas för upp till 12 personer som reser
tillsammans.
HEMRESA - UPPHÄMTNINGSTID: 24 timmar före din
hemresa kan du via en smartphone, surfplatta eller dator gå in på hemresa.mixxtravel.se och
se vilken tid du kommer att hämtas med bussen från ditt hotell. Du anger S
följt av de 7 siffrorna i ditt bokningsnummer och ditt returdatum, till
exempel: S3001234 - 01.01.2020. Om du inte har en smartphone, surfplatta eller
dator kan du kontakta guiderna, Mixx Travels kontor i Alanya eller receptionen
på ditt hotell.
HOTELLSKATT: Sedan 2018 har alla hotell i
Grekland tagit ut en så kallad miljöskatt, som betalas direkt till hotellet vid
in- eller utcheckning. Avgiftens storlek beror på hotellets officiella kategori
(antal stjärnor) och antal övernattningar.
De grekiska myndigheterna har uppgett att avgiften kommer att höjas från
januari 2024. Följande gäller från 1 januari 2024. Avgiften gäller per
rum/lägenhet per natt:
Hotell/lägenhetshotell 1 – 2 stjärnor:
2 Euro
Hotell/lägenhetshotell 3 stjärnor:
5 Euro
Hotell/lägenhetshotell 4 stjärnor:
10 Euro
Hotell/lägenhetshotell 5 stjärnor:
15 Euro
Observera att Mixx Travels klassificering av hotell kan
skilja sig från den officiella hotellklassificeringen. I dessa fall ligger den
officiella klassificeringen till grund för avgiftens storlek.
Det är för närvarande ingen skatt på hotell i Turkiet.
UTFLYKTER: På de flesta av våra destinationer
hittar du ett brett utbud av utflyktsalternativ. Dessa presenteras och kan
köpas i transferbussen, på hotellbesök eller per telefon. Utflykterna betalas
kontant i lokal valuta, med danska/svenska/norska kronor, euro eller med kort.
Observera att på våra destinationer i Grekland är det endast möjligt att betala
kontant med Euro. Information om och priser för våra utflykter på hemsidan och
Enjoy Mixx endast är vägledande! Rundturer, utflykter och andra aktiviteter
genomförs av skandinaviska guider eller en lokal, engelsktalande guide. Vi
förbehåller oss rätten att göra nödvändiga ändringar om vädret eller andra
förhållanden inte tillåter ett korrekt genomförande av utflykten, samt att
ställa in en utflykt om antal deltagare inte erhålls (min. 10 deltagare).
Du kan läsa mer om våra utflykter på Enjoy Mixx.
FEL ELLER MISSTAG: Förstör inte ditt eget eller
dina medresenärers goda humör om du tycker att det är något fel på resan.
Kontakta i stället våra guider. De kommer att försöka lösa problemet på plats
så att alla blir nöjda. Se även ”Allmänna villkor för paketresor” för instruktioner
om reklamation. Observera att din rätt att klaga efter hemkomsten upphör om du
inte har kontaktat guiderna på resmålet. Guidens telefonnummer hittar du på din
biljett, på Enjoy Mixx och i välkomstmaterialet som du får i transferbussen.
HÖG/LÅGSÄSONG: Våra hotell och destinationer har
olika karaktärer beroende på om de besöks i låg eller högsäsongen. Högsäsong är
normalt sett under perioden juni till september. Vi rekommenderar att du under
lågsäsong väljer ett hotell av bättre standard samt i slutet och i början av
högsäsongen. Flera små hotell runt medelhavet värms upp av solenergi, därför
kan varmt vatten och värme vara en brist under dessa perioder. De flesta hotell
inte har uppvärmda hotellrum / lägenheter kan rummen vara kyliga under våren
och hösten. Flera hotell har luftkonditionering i rummen. Dessa kan också
användas för att värma rummet. Observera att användning av luftkonditionering
vanligtvis är mot en avgift.
Under lågsäsong väljer många hotell att stänga
utomhusanläggningar såsom restauranger, barer, pooler, vattenrutschbanor, etc.,
och utbudet av nöjen och aktiviteter på hotellet kommer att vara mycket
begränsat under perioder när det finns få gäster på hotellet. Observera att
många butiker, restauranger, barer, etc. på destinationen kan stängas under
lågsäsong. Turistdestinationerna kommer alltid att vara lugnare i de perioder
när det inte finns så många turister. Under lågsäsong, när det inte är så
många gäster på hotellet, väljer vissa hotell att servera ev. måltider
portionerade. Detta gäller även trots att måltiderna vanligtvis serveras från
buffén. Hotellen kan också komma att genomföra mindre renoveringar under denna
period.
VATTEN- OCH ELFÖRSÖRJNING: Periodvisa ström- och
vattenavbrott kan förekomma på alla våra resmål. Vissa hotell har en
nödgenerator som genererar ström till köket, men sällan till rummen. På många
resmål värms vattnet upp med solenergi och varmvattentanken kan vara av
begränsad storlek. Varmvattenbrist kan därför uppstå vid tillfällen då många
människor duschar samtidigt. Mixx Travel har inget inflytande över detta och
kan inte ge kompensation i detta avseende.
OVÄSEN / BULLER: På de flesta semesterorter kan du förvänta dig
buller/oväsen från gator, omgivande hotell och barer, hotellfaciliteter
inklusive underhållning, disco etc., även om detta inte specifikt anges i
hotellbeskrivningen.Det är att räkna med att centralt belägna hotell kan komma att påverkas
av buller från trafik, restauranger, barer m.m. På de flesta destinationer byggs det mycket
och oljud från byggen som ligger i närheten kan uppstå, det är mycket sällan
som lokala myndigheter informerar om detta i förväg. Vi kan inte begränsa sådana bullerstörningar och kan inte hållas
ansvariga för detta. Större
byggnationer förekommer mest under lågsäsongen.
DJUR OCH INSEKTER: Oavsett hotellkategori kan det finnas insekter
och andra djur i form av myror, mygg, kackerlackor mm på ditt rum/lägenhet.
Upptäcker du detta ge besked till guiden eller receptionen som kan starta
bekämpning av djuren. Du kan skydda dig mot myggbett med hjälp av myggspray,
dessa köpes på apotek eller i större butiker. Lösdrivande hundar kan skälla
utan att vi kan göra något åt det. Det kan finnas katter på hotellområdet, som
vi önskar att man inte matar. De flesta hotell har öppna / utomhusrestauranger
och det kan vara svårt att hålla fåglar och katter ute. Mixx Travel kan ej
hållas ansvariga och ger inte ersättning i samband med detta.
SJUKDOM OCH STÖLD: Om oturen är framme, vad det
gäller sjukdom, skada eller stöld, bör du kontakta våra reseledare omgående. De
kommer att hjälpa dig med allt det praktiska med hänsyn till läkarbesök,
polisrapporter etc. Kom ihåg att alltid begära skriftliga dokument, om du ska
söka ersättning hos ex försäkringsbolag vid hemkomsten. Vi förbinder oss inte
att tillhandahålla denna dokumentation efter din hemresa. Du är själv ansvarig
för dina värdesaker samt pengar och pass på resan. Vi tar inget ansvar för dina
värdesaker om de försvinner från hotellets säkerhetsbox eller liknande.
DÅLIG MAGE: Dålig mage är den vanligaste
sjukdomen bland turister utomlands. Dålig mage kan orsakas av många saker: För
många kalla drycker, dålig handhygien, överdriven användning av
luftkonditionering eller den annorlunda bakteriefloran. Alla hotell i Turkiet
inspekteras av de lokala hälsomyndigheterna och både mat, kök, barer, pooler
etc. kontrolleras regelbundet. Kontakta våra guider så snart som möjligt om
olyckan skulle inträffa så att de kan ordna att du får träffa en läkare. Kom
ihåg att du kommer att behöva dokumentation om du efter att ha återvänt hem ska
söka ersättning för förlorad semester i samband med sjukdom.
ÖRONINFEKTION: Långa och täta vistelser i pool och
hav kan bidra till öroninfektioner. Se till att torka öronen ordentligt efter
varje simtur för att minimera risken för infektion.
INKÖP/SHOPPING: Vi tar inget ansvar för saker du
köper eller om du känner att någon butik behandlat dig illa. Vi frånsäger oss
också ansvaret för de produkter du köper i våra rekommenderade butiker.
Butikerna rekommenderas utifrån goda erfarenheter och gott rykte. Vi
frånsäger oss att kommunicera åt er för eventuella reparationer på varor som
köpts i våra rekommenderade butiker - oberoende av vilka uppgifter som getts av
guiden eller säljaren. Köper du stora partier med saker och vill frakta det
till Sverige/Danmark bör du vara noga med att tullregler följs. Vi tar inget
ansvar för de varor eller produkter som du tar med in till Sverige / Danmark.
MÄRKESKOPIOR: På många destinationer, speciellt på marknader och i
basarer, finns det ett stort urval av kända märken som är kopior på ex kläder,
skor, väskor, glasögon etc. Dessa varor är oftast mycket billiga och kvalitén
därefter. Du ska vara uppmärksam så att du inte förväxlar äkta märkesprodukter
med kopior. Vi vill tydligt informera att det är strängt förbjudet att införa
kopierade varor till Sverige/Danmark. Mixx Travel tar inget ansvar för de varor
eller produkter som du tar med in till Sverige/Danmark.
HISTORISKA FYND: Det är förbjudet att föra ut historiska och
arkeologiska effekter, inklusive sten, från Turkiet om du inte har dokumenterat
godkännande som tillåter detta. Överträdelser kan leda till böter och fängelse.
Mixx Travel kan inte hållas ansvarig för detta.
BILDER I KATALOGEN / HEMSIDAN: Några bilder på
hemsidan är tagna med vidvinkel. Detta innebär att till exempel. rum och pooler
ser större ut än vad de egentligen är. Bilder av rummen är exempel på dessa,
och det kan finnas en stor variation i design, utseende, möbler och så vidare.
Hotellkategorier:
Vi följer de lokala myndigheternas officiella kategorisering
av hotell. Standarden på ett hotell baseras på hotellet och dess faciliteter
som helhet. Ju fler faciliteter hotellet har, desto högre standard har det
vanligtvis. I vissa fall kan vi kategorisera ett hotell högre eller lägre än
den officiella kategorin och detta kommer att framgå tydligt i
hotellbeskrivningen på vår webbplats och på din biljett. Ett extra ”+” ges om
vi tycker att hotellet ligger något över den angivna standarden.
Observera att det kan vara stor skillnad mellan ett centralt
beläget hotell och ett hotell utanför staden - även om hotellen har samma
kategori. Hotell utanför stadskärnan är ofta större än hotell som ligger i
stadskärnan.
* Vår billigaste form av boende. Enkelt och ofta
slitet hotell eller pension utan gemensamma faciliteter - alla rum har
dusch och toalett.
** Samma standard som *hotell. Men oftast har hotellet lobby eller
reception, bar och frukostrestaurang. Vissa har pool.
*** Mellanklasshotell som regel med faciliteter såsom: lobby, bar,
restaurang och pool. Alla rum har dusch, toalett och oftast balkong. Eventuella
pensioner som ingår kommer att vara enkla och med begränsad variation.
**** Hotell med standard lite över genomsnittet med flera
faciliteter. Alla rum har dusch och toalett, oftast en balkong, TV, minibar/minikylskåp,
telefon och luftkonditionering.
***** Hotell av hög standard med många bekvämligheter.
Rum - lägenheter:
EKONOMIRUM: På vissa hotell kan du välja
ekonomirum / ekonomilägenhet. Som regel är rummet mindre än hotellets övriga
rum, inredningen av äldre datum och placeringen av rummet vara mindre
fördelaktigt, till exempel utan vyer, ligga på bottenvåningen med begränsat
dagsljus etc. Vissa ekonomirum har ingen balkong / terrass.
LÄGENHETER: Bor du i en lägenhet, omfattar login
inte någon pension. Men på de flesta platser kan du köpa frukost i
restaurangen. Om du bor i en lägenhet under vistelsen, är det en bra idé att ta
med ditt egen kaffe, -tratt, sil, disktrasor, diskhanddukar, diskborste,
diskmedel och eventuellt toalettpapper. I de flesta lägenhetskomplexen kommer
det att finnas toalettpapper vid ankomsten, sedan fylls det inte på, detta
måste du köpa själv. Var uppmärksam på att det oftast är mycket begränsad
tillgång till köksutrustning samt till t.ex. ugn, kaffebryggare, skärbräda,
skålar, fat, vinglas och brödkniv inte alltid finns tillgängligt. Observera att
vissa lägenhetshotell inte har gemensamma faciliteter och att lägenheterna i
allmänhet är mycket enkelt inredda.
1-rumslägenhet / Studiolägenhet: Består
av ett rum med sovplats och pentry.
2-rumslägenhet: Består av ett sovrum, ev. med luftkonditionering och ett
vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera
extrabäddar i bäddsoffor.
3-rumslägenhet: Består av två sovrum, ev. med luftkonditionering och ett
vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera
extrabäddar i bäddsoffor. Några av dessa lägenheter har ett separat kök.
SÄNGAR: Sängar kan inte förväntas vara av samma
standard och storlek som i Sverige. Standardmåttet för vanliga sängar är 70 x
180 cm. De allra flesta hotell har inte bäddmadrasser, så sängarna kan vara
både hårdare/mjukare än normalt. Täcken ingår inte i standardutrustningen, så
det finns oftast en filt eller ett lakan i stället för ett täcke.
BABYSÄNG: På de flesta hotell kommer det att vara
möjligt att låna eller hyra en baby-/resesäng. Dessa sängar är utan madrass och
håller inte samma standard som en baby-/resesäng vi känner till från Sverige.
Hyra av babysäng kan begäras när du bokar din resa - vänligen kontakta våra
resesäljare i god tid före avresan. Tyvärr kan vi inte garantera att en
förfrågan om en barnsäng på rummet kommer att uppfyllas, eftersom det ofta
finns ett begränsat antal barnsängar tillgängliga på hotellen. Eventuell
betalning för hyra av babysäng/resesäng måste göras till hotellet efter
ankomst.
EXTRABÄDD: I standardrum för två personer kan et
förekomma att den den tredje sängen är en bäddsoffa/stol eller en hopfällbar
säng som ställts in i ett standard dubbelrum speciellt för din vistelse. Rummet
är därför trångt och sängen är ofta inte av samma typ/standard som de andra
sängarna. Det är i allmänhet inte tillåtet att inkvartera mer än tre personer i
ett hotellrum. Tredje och fjärde personen i tvårumslägenheter inkvarteras vanligtvis på bäddsoffor i vardagsrummet.
HAV- OCH UTSIKT: Det är möjligt att betala extra för
havsutsikt på vissa hotell. Detta kan specificeras som delvis havsutsikt eller
havsutsikt. I båda fallen kan havsutsikten vara från sidan, och i vissa fall kan det
finnas träd och liknande framför som blockerar en del av utsikten. Landutsikt/utsikt mot omgivningarna anger helt enkelt att en viss utsikt inte kan garanteras. Det kan röra sig om
utsikt över området, grannhotellet, en väg etc.
LUFTKONDITIONERING: De flesta hotell har
luftkonditionering installerad i rummen, ofta mot en avgift. Vissa hotell har
centralt styrd luftkonditionering som endast är påslagen under högsäsong och på
tider då du förväntas vara i rummet. Luftkonditioneringen kan endast användas
när du bor i rummet. I lägenheter och familjerum med två sovrum kan det inte förväntas
att det är luftkonditionering i båda rummen.
MINIBAR: Om det finns en minibar på rummet kan den
inte förväntas fungera som ett kylskåp eftersom den inte kyler på samma sätt
som ett kylskåp. Minibaren får inte användas för medtagna drycker och matvaror.
HOTELLREGLER: De flesta hotell och lägenhetskomplex
har särskilda regler för din vistelse. De flesta hotell tillåter inte att mat
och dryck som inte har köpts på hotellet tas med in på rummet eller
hotellområdet, och vissa av våra hotell tillämpar denna regel mycket strikt.
Hotellet kan förbehålla sig rätten att konfiskera alla föremål som tas in på
hotellet. Gäster får inte vistas i rummet/lägenheten under din vistelse om inte
gästen är angiven på din biljett och dagspriset för vistelsen har betalats före
avresan. Observera att det som regel endast utfärdas en nyckel/ett nyckelkort
per rum, oavsett hur många personer som bor i rummet. Det måste förväntas att
hotellet debiterar för borttappade nycklar/nyckelkort.
Det måste förväntas att hotell/lägenhetskomplex debiterar
för hyra av babysäng, luftkonditionering, kassafack, aktiviteter och eventuella
skador på hotellet och dess faciliteter. Betalning måste göras direkt till
hotellet/lägenhetskomplexet på begäran och före avresan.
Vissa hotell tar ut en deposition (kontanter eller
kreditkortsuppgifter) vid incheckningen för användning av minibar, restaurang,
pool- och strandhanddukar etc. Denna deposition dras av från eventuell
användning vid utcheckning. Vissa hotell har åldersbegränsningar för användning
av vissa faciliteter, till exempel gym, à la carte-restauranger och
vattenrutschbanor, även om detta inte anges i hotellbeskrivningen. Mixx Travel
har ingen möjlighet att påverka detta.
Vissa hotell har regler kring badkläder, t.ex. förbud mot
att bära burkini. Kontakta våra resesäljare för att få reda på vilka regler som
gäller på det önskade hotellet.
ÖVRIGA GÄSTER
- ANDRA NATIONALITETER: Det
kommer att finnas gäster av många olika nationaliteter och åldrar på alla
hotell. Mixx Travel informeras sällan om nationaliteterna som bor på de
enskilda hotellen, och vi kan inte heller veta om det till exempel är många
barn. Mixx Travel kan inte hållas ansvarigt för andra gästers beteende.
SPRÅK: Man kan inte förvänta sig att
hotellpersonalen talar engelska, oavsett hotellets kategori/standard. Om
majoriteten av gästerna på resmålet/hotellet talar ett visst språk, kommer det
ofta att vara det språk som främst talas på hotellet.
Det måste också förväntas
att t.ex. städ- och kökspersonal, hantverkare etc. endast talar det lokala
språket.
FACILITETER: I hotellbeskrivningen anges vilka
faciliteter som finns tillgängliga på respektive hotell. Observera att vissa
faciliteter kan användas mot en avgift, vilket i de flesta fall anges i
hotellbeskrivningen. I vissa fall kan vissa faciliteter vara stängda utanför
högsäsong och utbudet av underhållning är då mycket begränsat. Detta beror på
att det vanligtvis är färre gäster på hotellet under lågsäsong.
Flera faciliteter
kommer att vara tillgängliga under begränsade tider under dagen, t.ex. vattenrutschbanor,
spa, miniklubb, gym osv. På hotell med vattenrutschbanor är dessa ofta bara
öppna några timmar på morgonen och några timmar på eftermiddagen. Dessutom kan
utomhusfaciliteter som barer, restauranger, bryggor etc. vara stängda eller
ännu inte installerade i händelse av dåligt väder eller lågt gästantal. Mixx
Travel har inget inflytande över öppettiderna för hotellfaciliteterna, som kan
variera under säsongen.
Mixx Travel ger
inte ersättning för olägenheter på grund av fel i allmännyttiga tjänster,
inklusive tillfälliga avbrott av t.ex. varmvatten, värme och
luftkonditionering, och inte heller ersättning om pooler och liknande faciliteter
tillfälligt är ur funktion på grund av nödvändiga reparationer eller
underhållsarbete. Vi kommer dock att göra vårt bästa för att hänvisa dig till
lämpliga alternativ på närliggande hotell om det är möjligt.
POOLER: På de flesta hotell är poolen öppen
mellan 09.00 - 18.00. Detta kan dock variera från hotell till hotell. Endast
ett fåtal hotell med hög standard har en uppvärmd utomhuspool. Om så är fallet
framgår det av hotellbeskrivningen. Inomhuspoolerna är stängda på sommaren.
Vissa hotell har
regler om badkläder, till exempel förbud mot att bära burkini. Kontakta våra
resesäljare för att få reda på vilka regler som gäller på ditt önskade
hotell.
FITNESS &
SPA: Många hotell
erbjuder aktiviteter som fitness, yoga, aerobics eller liknande. Deltagande
sker på eget ansvar. De flesta fitnessrum är ofta små och med mycket mindre
utrustning än du normalt hittar i ditt eget fitnessceneter hemma i Sverige. Observera
att vissa hotell har en lägsta åldersgräns för användning av fitnessrum och
andra sportfaciliteter.
RULLSTOLSANVÄNDARE/GÅNGSVÅRIGHETER: Våra
destinationer kan inte klassificeras som handikappanpassade - ofta är terrängen
kuperad och trottoarkanter mycket höga. Våra hotell och lägenheter kan inte
klassificeras som handikappanpassade, om det inte anges specifikt i
beskrivningen. Observera att endast ett fåtal hotell och rum är anpassade med
t.ex. breda dörröppningar, hjälpredskap på toaletten, större hiss, att
hotellområdet är lättframkomligt med rullstol. Dessa hotell som fyller
kriterierna är oftast hotellen i den högre kategorin. Fråga våra resesäljare om
råd och vägledning i samband med bokningen så att vi kan hitta ett hotell som
uppfyller dina specifika krav och behov.
RENGÖRING: Daglig rengöring kan inte förväntas
och är inte jämförbar med den skandinaviska standarden. Vanligtvis rengörs det
3 gånger i veckan: golvet sveps, badrummet rengörs enkelt, skräpet töms och
sängarna bäddas. Diskning ingår inte. Städning kan förekomma både på morgonen
och på eftermiddagen. Sängkläder och handdukar byts vanligtvis 1 gånger i
veckan, oavsett hotellstandard.
På alla våra destinationer har klimatet en högre luftfuktighet än vi är vana
vid i Sverige. Med mycket användning av luftkonditionering innebär detta att
rummen ofta kan verka fuktiga och luktar instängt. Problemet kan oftast
åtgärdas genom regelbunden ventilation i rummet. Den lokala byggnadsstilen kan
inte jämföras med den skandinaviska standarden, och otäta dörrar och fönster,
kalkavlagringar och fukt i badrummen etc. kommer uppstå.
Vid hög luftfuktighet och höga utomhustemperaturer bildas
kondensvatten i luftkonditioneringssystemet. Det är därför inte ovanligt att
det droppar/rinnar vatten från enheten.
Vattenlås är inte standardutrustning på våra destinationer
och därför kan dålig lukt från avloppssystemet förekomma oavsett hur ofta
rummet städas.
Pension/måltider
ALLERGIER / SPECIALKOST: Specialkost, som glutenfria
eller laktosfria måltider kan inte garanteras. Vi har tyvärr inget inflytande
på detta. Kontakta gärna vår kundtjänst vid bokning av resan så att de kan ge
råd och vägleda dig i valet av hotell. Det är vår erfarenhet att endast hotell
av mycket hög standard serverar specialkost.
Endast ett fåtal hotell använder sig av skyltar på buffén.
Om det är viktigt för dig att veta vad varje rätt innehåller, be hotellet eller
guiden om hjälp.
Tänk på att det äts mycket fläskkött i Grekland – det gäller
även på hotell.
Frukost (BB):
Består mestadels av en typ av bröd, smör, sylt, gurka, tomat, en typ av ost och
kaffe / te och ev. vatten. På större hotell, serveras frukost vanligtvis i
buffé.
Halvpension (HB):
Frukost (som ovan) och middag serveras vanligtvis i buffé med 1-2 varma rätter
och 1-2 typer av tillbehör. Möjligen serveras det även dessert. Drycker ingår
inte. Under lågsäsongen kan det förekomma att måltider serveras i portion/på
tallrik, även på större hotell och hotell med hög standard.
Enkel All Inclusive:
En enklare version av All Inclusive med ett begränsat urval av mat och dryck: Frukost,
lunch och middag, inkl. ett begränsat urval av lokalt producerade drycker under
en period som bestäms av hotellet. Maten serveras från buffé eller portionsvis
och består typiskt sett av 1-2 varma rätter med 1-2 sorters tillbehör.
Observera att snacks, glass mm. inte är inkl.
All Inclusive (AI):
Frukost, lunch och middag, inklusive lokalt producerade drycker på hotellets
angivna tider. Var medveten om att ju större hotell och högre standardhotell du
väljer, desto större utbud av mat och dryck är det normalt. Vissa hotell har
snacks, glass, etc. inkl. Om så är fallet, framgår det i
hotellbeskrivningen. Observera att All Inclusive kan variera mycket från
hotell till hotell.
Ultra All Inclusive (UAI):
Frukost, lunch och middag, snacks och ev. glass under dagen, lokalt producerade
drycker under en av hotellets specifika tidsperioder. Vissa importerade drycker
kan vara inkl. På UAI-hotell är drycker och snacks vanligtvis tillgängliga
nästan 24 timmar om dygnet.
Utbudet av mat och dryck avspeglas naturligtvis i hotellets
standard och i resans pris. Förvänta dig inte ett stort urval på ett 4-stjärnigt
hotell och förvänta dig att All Inclusive på ett 3-stjärnigt hotell, inte kan
jämföras med All Inclusive på ett 5-stjärnigt hotell. Koncepten skiljer sig
något åt från hotell till hotell: Vissa 5-stjärniga lyxhotell förbereder
överdådiga bufféer med ett stort urval, särskilda barnbufféer, olika snacks
från tidig morgon till sen kväll, och glass hela dagen. På ett 3- och
4-stjärnigt hotell är buffén mer blygsam, och ofta består den av ett par rätter
och glass och snacks ingår sällan.
Observera att hotellen kan ändra på AI- och UAI konceptet under säsongens gång
utan att Mixx Travel har något inflytande. Det är normalt att "All
Inclusive" och "Ultra All Inclusive" hotell sätter en gräns för
hur många drycker som kan hämtas på en gång, samt på de flesta hotell är det
obligatoriskt att bära hotellets AI / UAI armband. Drycker serveras
vanligtvis i plastmuggar - detta gäller även vin, öl och sprit. På vissa
hotell ingår inte lightläsk i All Inclusive-konceptet.
På hotell där glass är inkl. är det vanligtvis endast en dag
i veckan, eller under vissa tider, t.ex. en timme varje eftermiddag. Detta är
hotellets egna regler och inte något som Mixx Travel har inflytande på
A LA CARTE: På hotell där a’ la carte ingår i All
Inclusive-programmet kan man inte förvänta sig att maten håller samma standard
som i Sverige. A'la carte-menyn är ofta en fast meny och kommer i de flesta
fall från samma kök som den övriga maten på hotellet. Vissa hotell har en
lägsta åldersgräns för gästerna i a'la carte-restaurangen.
NYÅRSMENY: Om du vill fira nyårsafton på något av
våra hotell, observera att nästan alla hotell tar ut en obligatorisk avgift för
nyårsmiddagen. Detta gäller även om du redan har betalat för All
Inclusive/Ultra All Inclusive. Avgiften betalas direkt till hotellet vid
ankomst.
INTERNET: Trådlöst internet finns tillgängligt
på de flesta hotell (se hotellbeskrivning). Var dock medveten om att
anslutningen ofta är mycket instabil och allmänt långsam, särskilt under
perioder då många använder Internet samtidigt.
ANKOMSTDAG/HEMRESEDAG: Enligt internationella
hotellregler är rummet tillgängligt tidigast från kl. 14.00 på
ankomstdagen. Rummet ska vara utrymt
senast kl. 10.00 på avresedagen. Tyvärr är det ofta svårt att få tillstånd att
bo kvar i rummet efter denna tid av hänsyn till de gäster som ska ta över
rummet. Du kan själv göra en överenskommelse med hotellet mot en avgift som
regleras med hotellet på plats. Eventuell pension är endast giltig till kl.
10.00.