På resmålet
MIXX TRAVELS SERVICE: Du hittar skandinavisk personal på de flesta av våra destinationer. Vid
ankomst välkomnar de dig på flygplatsen och hänvisar dig till vilken
transferbuss du ska ta till hotellet. Beroende på vilken ankomsttid du har håller
guiderne hotellträff samma dag eller dagen efter. Du hittar tidpunkt för
hotellträffen på framsidan av välkomstbrevet som du får på bussen.
Var medveten om att en del av våra
destinationer har begränsad eller ingen guideservice alls. Fråga din resekonsulent vid beställning om du har frågor. Hotell långt utanför Alanya centrum kan inte
förvänta sig guidebesök ofta eller alls.
Våra guider är alltid tillgängliga via
telefon och nummer kan hittas i välkomstbrevet du får bussen eller i
informationspärmen på hotellet. Har du inte bokat transfer och/eller ordnat
boende på egen hand, kontakta vänligen våra guider på flygplatsen vid ankomst
för att få telefonnumret till närmaste kontoret på destinationen.
UTFLYKTER: På varje destination hittar du många utflyktmöjligheter. Dessa presenteras
på transfern, på hotellträffarna, eller via telefon. De betalas kontant i lokal
valuta, euro, svenska kronor, euro eller med kort. Upplysningar och priser på
våra utflykter på hemsidan är bara vägledande och kan ändras under säsongens
gång! Rundresor, utflykter och andra aktiviteter genomförs av skandinavisk
guide eller lokal engelsktalande guide. Vi förbehåller oss rätten att ställa in
och vidta nödvändiga åtgärder om vädret inte tillåter eller andra
omständigheter som gör att man inte kan genomföra utflykten samt om antalet
deltagare är för lågt (min. 10 deltagare).
TRANSFER: Transfer mellan flygplats till/från hotell ingår inte i resans pris och
kan köpas till. Transporten körs med lokala, skandinavisk- eller engelsktalande
guider. Det är viktigt att du genast går till din transferbuss när du fått ditt
bagage. Bussen lämnar flygplatsen ca. 1 timme efter att planet har
landat. Om du är försenad I passkontrollen, leverans av bagage eller liknande
så be din andra resenär att gå till transferbussen för att informera guiderna,
eller ring guidernas servicetelefon - numret finns på din biljett. Vi
rekommenderar att alla visum etc. är redo före avgång. Mixx Travel är inte
ansvariga om du kommer sent till din transferbuss och ger inte någon ersättning
om du måste köpa annan transport själv.
I samband med transport till och från hotellet vid
destinationen är du ansvarig för ditt bagage. Det är ditt ansvar att se till
att bagaget placeras i bussens bagageutrymme och att bagage, ytterkläder etc.
inte glöms kvar i bussen. När du lämnar bussen är det också ditt ansvar att se
till att du tar rätt resväska. Om du av misstag tar fel resväska är det ditt
ansvar att se till att resväskan levereras till ägaren och du står själv för
eventulla utgifter i samband med detta.
Transfer måste köpas före avresan. Vi kan
inte garantera att det finns plats på bussen, om den inte bokats i förväg
hemifrån. Enbart flyg gäster som har köpt transfer, körs till Mixx Travels
kontor i Alanya. Upphämtning vid avresedagen sker även därifrån. Kontakta våra
guider för upphämtningstid.
HEMRESA - UPPHÄMTNINGSTID: 24 timmar före din hemresa
kan du via en smartphone, surfplatta eller dator gå in på hemresa.mixxtravel.se
och se vilken tid du kommer att hämtas med bussen från ditt hotell. Du anger S
följt av de 7 siffrorna i ditt bokningsnummer och ditt returdatum, till
exempel: S3001234 - 01.01.2020. Om du inte har en smartphone, surfplatta eller
dator kan du kontakta guiderna eller Mixx Travels kontor i Alanya.
FEL ELLER MISSTAG: Förstör inte
din eller din medresenärs goda resehumör om du känner att något saknas eller
blivit fel. Kontakta istället våra guider. De försöker gärna lösa problemet på
plats, så alla är nöjda. Se gärna våra Allmänna Villkor. Var uppmärksam på att vi inte har skandinaviska guider på
våra destinationer Kreta, Thailand, Nordcypern och Jordanien. Lokala
engelsktalande guider finns alltid tillgängliga via telefon, Numret hittar du i
det välkomstbrev du får utlevererat i bussen, eller i informationsmappen på
hotellet.
VIN & BLOMMOR/ORDER OF SERVICE: Önskar du att överraska en medresenär eller någon som ska resa med oss på
en speciell dag eller för ett speciellt tillfälle under semestern? Prata med
våra resesäljare så hjälper de dig.
HÖG/LÅGSÄSONG: Våra hotell
och destinationer har olika karaktärer beroende på om de besöks i låg eller
högsäsongen. Högsäsong är normalt sett under perioden juni till september. Vi
rekommenderar att du under lågsäsong väljer ett hotell av bättre standard samt
i slutet och i början av högsäsongen. Flera små hotell runt medelhavet värms
upp av solenergi – därför kan varmt vatten och värme vara en brist under dessa
perioder. Då flera hotell inte har uppvärmda hotellrum / lägenheter kan
rummen vara kyliga under våren och hösten. Flera hotell har luftkonditionering
i rummen. Dessa kan också användas för att värma rummet. Observera att
användning av luftkonditionering vanligtvis är mot en avgift.
Under lågsäsong väljer många hotell att
stänga utomhusanläggningar såsom restauranger, pooler, vattenrutschbanor, etc.,
och utbudet av nöjen och aktiviteter på hotellet kommer att vara mycket
begränsat under perioder när det finns få gäster på hotellet. Observera att många butiker, restauranger, barer, etc. på destinationen kan
stängas under lågsäsong. Turistdestinationerna kommer alltid att vara lugnare i
de perioder när det inte finns så många turister.
OVÄSEN / BULLER: På de flesta semestermål kan du förvänta dig
buller/oväsen från gator, omgivande hotell och barer, hotellfaciliteter
inklusive underhållning, disco etc., även om detta inte specifikt anges i
hotellbeskrivningen. På
de flesta turistdestinationer får du räkna med liv och rörelse från gator,
närliggande hotell, hotellets egna facilitet och liknande, även om detta inte
alltid står angivit i hotell beskrivningen. Man bör förvänta sig att hotell som
ligger i centrum har liv och rörelse runt sig från trafik, restauranger, barer
etc. På de flesta destinationer byggs det mycket och oljud från byggen som
ligger i närheten kan uppstå, det är mycket sällan som lokala myndigheter
informerar oss om detta i förväg. Vi har ingen möjlighet att begränsa dessa
byggen och kan därför inte stå till svars för detta. Större byggnationer
förekommer mest under lågsäsongen.
DJUR OCH INSEKTER: Oavsett
hotellkategori kan det finnas insekter och djur i form av myror, mygg,
kackerlackor mm på ditt rum/lägenhet. Upptäcker du detta ge besked till guiden
eller receptionen som kan starta bekämpning av djuren. Du kan skydda dig mot
myggbett med hjälp av myggspray, dessa köpes på apotek eller i större butiker.
Lösdrivande hundar kan skälla utan att vi kan göra något åt det. Det kan finnas
katter på hotellområdet, som vi önskar att man inte matar. De flesta
hotell har öppna / utomhusrestauranger och det kan vara svårt att hålla fåglar
och katter ute. Mixx Travel är inte ansvariga och ger inte ersättning i denna anslutning.
SJUKDOM OCH STÖLD: Om oturen är
framme, vad det gäller sjukdom, skada eller stöld – bör du kontakta vår
reseledare omgående. De kommer att hjälpa dig med allt det praktiska med hänsyn
till läkarbesök, polisrapporter etc. Kom ihåg att alltid begära skriftliga
dokument, om du ska söka ersättning hos ex försäkringsbolag vid hemkomsten. Vi
förbinder oss inte att tillhandahålla denna dokumentation tills efter hemresa.
Du är själv ansvarig för dina vädersaker samt pengar och pass på resan. Vi tar
inget ansvar för dina värdesaker om de försvinner från hotellets säkerhetsbox
eller liknande.
DÅLIG MAGE: Dålig mage är den vanligaste sjukdomen
bland turister utomlands. Dålig mage kan orsakas av många saker: För många
kalla drycker, dålig handhygien, överdriven användning av luftkonditionering
eller den annorlunda bakteriefloran. Alla hotell i Turkiet inspekteras av de
lokala hälsomyndigheterna och både mat, kök, barer etc. kontrolleras
regelbundet. Kontakta våra guider så snart som möjligt om olyckan skulle
inträffa så att de kan ordna att du får träffa en läkare. Kom ihåg att du
kommer att behöva dokumentation om du efter att ha återvänt hem ska söka
ersättning för förlorad semester i samband med sjukdom.
INKÖP/SHOPPING: Vi tar inget
ansvar för saker du köper eller om du känner att någon butik behandlat dig
illa. Vi frånlägger oss också ansvaret för de produkter du köper i våra
rekommenderade butiker. Butikerna rekommenderas utifrån goda erfarenheter och
gott rykte. Vi frånsäger oss att kommunicera åt er för eventuella
reparationer på varor som köpts i våra rekommenderade butiker - oberoende från
vilka uppgifter som getts av guiden eller säljaren. Köper du stora partier med
saker och vill frakta det till Sverige/Danmark bör du vara noga med att
tullregler följs. Vi tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar
in till Sverige / Danmark.
MÄRKESKOPIOR: På många
destinationer, speciellt på marknader och i basarer, finns det ett stort urval
av kända märken som är kopior på ex kläder, skor, väskor, glasögon etc. Sakerna
är oftast mycket billiga och kvalitén därefter. Du ska vara uppmärksam så att
du inte förväxlar äkta märkes produkter med kopior. Vi vill tydligt informera
att det är strängt förbjudet att införa kopierade varor till Sverige/Danmark.
Mixx Travel tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar in till
Sverige/Danmark.
HISTORISKA FYND: Det är
förbjudet att föra ut historiska och arkeologiska effekter, inklusive sten,
från Turkiet om du inte har dokumenterat godkännande som tillåter detta.
Överträdelser kan leda till böter och fängelse. Mixx Travel kan inte hållas
ansvarig för detta.
BILDER I KATALOGEN / HEMSIDAN: Några bilder på hemsidan är tagna med vidvinkel. Detta innebär att till
exempel. rum och pooler ser större ut än vad de egentligen är. Bilder av rummen
är exempel på dessa, och det kan finnas en stor variation i design, utseende,
möbler och så vidare.
Boende
EKONOMIRUM: På vissa hotell kan du välja ekonomirum / ekonomilägenhet. Om inget annat
anges, motsvarar detta standardrum eller standardlägenhet på hotellet. Däremot
kan placeringen av rummet vara mindre fördelaktigt, till exempel utan vyer,
ligga på bottenvåningen med begränsad dagsljus etc. Vissa ekonomirum har ingen
balkong / terrass.
SEMESTERLÄGENHETER: Bor du i en lägenhet, omfattar login inte någon pension. Men på de
flesta platser kan du köpa frukost i restaurangen. Om du bor i en lägenhet
under vistelsen, är det en bra idé att ta med ditt egen kaffe, -tratt, sil,
disktrasor, diskhanddukar, diskborste, diskmedel och eventuellt toalettpapper.
I de flesta lägenhetskomplexen kommer det att finnas toalettpapper vid
ankomsten, sedan är det för egen räkning. Var uppmärksam på att det oftast är
mycket begränsad tillgång till köksutrustning samt till t.ex. ugn,
kaffebryggare, skärbräda, skålar, fat och brödkniv inte alltid finns
tillgängligt. Observera att vissa lägenhetahotell inte har gemensamma faciliteter
och att lägenheterna i allmänhet är mycket enkelt inredda.
Studiolägenhet: Består av ett rum med sovplats och kök.
2-rumslägenhet: Består av
ett sovrum och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en
eller flera extrabäddar i bäddsoffor.
3-rumslägenhet: Består av
två sovrum och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en
eller flera extrabäddar i bäddsoffor. Några av dessa lägenheter har ett separat
kök.
Hotellkategorier hos Mixx Travel
X: Vår billigaste
form av boende. Enkelt och ofta slitet hotell eller pension utan gemensamma
faciliteter.
-
alla rum har dusch och toalett.
XX: Samma standard som X-hotell. Men oftast har hotellet lobby
eller reception, bar och frukostrestaurang. Vissa har pool. Har hotellet inga
gemensamma faciliteter, kan kategoriseringen också inkludera fler
boendealternativ än X-hotell.
XXX: Mellanklasshotell med flera faciliteter såsom: lobby, bar,
restaurang och pool. Alla rum har dusch, toalett och oftast balkong.
XXXX: Hotell med standard över genomsnittet med bra faciliteter.
Alla rum har dusch och toalett, oftast en balkong, TV, minibar, telefon och
luftkonditionering.
XXXXX: Lyxhotell med många bekvämligheter.
+ Ger när vi anser att hotellet ligger lite över den angivna standarden.
Observera att det kan vara en stor skillnad i t.ex. ett centralt
4-stjärnigt hotell och ett 4-stjärnigt hotell beläget utanför staden.
Var medveten om att hotellens standard anges från hotellet och dess
anläggningar som helhet. Ju fler faciliteter hotellet har, desto högre standard
brukar det vara.
HOTELLREGLER: De flesta hotell och lägenheter har sina egna regler för din
vistelse. På de flesta hotell är det inte tillåtet att ta med drycker och
livsmedel, som inte köpts på hotellet, till rummet eller in på hotellområdet.
Några av våra hotell är mycket stränga med denna regel och kan förbehålla
sig rätten att konfiskera eventuella varor som tas in till hotellet. Det är inte heller tillåtet att ha gäster
i rummet / i lägenheten under vistelsen, såvida besökaren inte står med på din
biljett och betalat för vistelsen före avresan. Det är mycket troligt att hotellet / lägenhetskomplex kommer att kräva
betalning för hyra av barnsäng, luftkonditionering, värdeskåp, aktiviteter och
ev. skador på hotellet och dess anläggningar. Betalning sker direkt till
hotellet / lägenhetskomplexet, på begäran och före avresan. Vissa hotell har
installerat minibar i rummen. Dessa kan inte användas för medtagna drycker och
livsmedel. Vissa hotell tar ut en deposition (kontant eller registrerad
kreditkortsinformation) vid incheckningen för ev. utnyttjande av mini-bar,
restaurang, pool- och strandhanddukar, etc. Denna deposition ges tillbaka vid
utcheckningen om allt är som det ska.
ÖVRIGA
GÄSTER - ÖVRIGA NATIONALITETER: Det kommer att finnas gäster av många olika nationaliteter och åldrar på
alla hotell. Mixx Travel informeras sällan om nationaliteterna som bor på de
enskilda hotellen, och vi är inte heller medvetna om det till exempel är många
barn. Mixx Travel kan inte hållas ansvarigt för andra gästers beteende.
HANDIKAPPTILLGÄNGLIGHET: Våra destinationer kan inte klassificeras som handikappanpassade - ofta är
terrängen kuperad och trottoarkanter mycket höga. Våra hotell och lägenheter
kan inte klassificeras som handikappanpassade, om det inte anges specifikt i
beskrivningen. Observera att endast ett fåtal hotell och rum är anpassade med t.ex. breda
dörröppningar, hjälpredskap på toaletten, större hiss, att hotellområdet är
lättframkomligt med rullstol. Dessa hotell som fyller kriterierna är oftast
hotellen i den högre kategorin. Fråga våra resekonsulter i samband med bokningen så att vi kan hitta ett hotell
som uppfyller dina specifika krav och behov.
SÄNGAR: I rum med tre sängar, kan det
hända att den tredje sängen är speciellt insatt för din vistelse. Det kan
därför vara trångt på rummet, och sängen är ofta inte är av samma typ /
standard som de andra sängarna. Det är i allmänhet inte tillåtet att bo mer än
tre personer i ett rum.
Sängar för tredje och fjärde person i en 2-rumslägenhet är oftast bäddsoffor i
vardagsrummet.
RENGÖRING: Rengöring är inte jämförbar med den
skandinaviska standarden. Vanligtvis rengörs det 3 gånger i veckan: golvet
sveps, badrummet rengörs enkelt, skräpet töms och sängarna bäddas. Städning kan
förekomma både på morgonen och på eftermiddagen. Sängkläder och handdukar byts
vanligtvis 1-2 gånger i veckan, oavsett hotellstandard.
På alla våra destinationer har klimatet en högre luftfuktighet än vi är vana
vid i Sverige. Med mycket användning av luftkonditionering innebär detta att
rummen ofta kan verka fuktiga och luktar instängt. Problemet kan oftast
åtgärdas genom regelbunden ventilation i rummet. Den lokala byggnadsstilen kan
inte jämföras med den skandinaviska standarden, och otäta dörrar och fönster,
kalkavlagringar i badrummen etc. kan uppstå.
Pension/måltider
Frukost (BB):
Består mestadels av en typ av bröd, smör, sylt, gurka, tomat, en typ av ost och
kaffe / te. På större hotell, serveras frukost vanligtvis i buffé.
Halvpension (HB):
Frukost (som ovan) och middag serveras vanligtvis i buffé med 1-2 varma rätter
och 1-2 typer av tillbehör. Möjligen serveras det även dessert. Drycker ingår
inte. Under lågsäsongen kan det förekomma att måltider serveras i
portion/på tallrik.
All Inclusive (AI):
Frukost, lunch och middag, inklusive lokalt producerade drycker på hotellets
angivna tider. Var medveten om att ju högre standard Var medveten om att
ju större hotell och högre standard hotell du väljer, desto större
utbud av mat och dryck är det normalt. Vissa hotell har snacks, glass, etc.
inkl. Om så är fallet, framgår det i hotellbeskrivningen.
Ultra All Inclusive (UAI):
Frukost, lunch och middag, snacks och ev. glass under dagen, lokalt producerade
drycker under en av hotellets specifika tidsperioder. Vissa importerade drycker
kan vara inkl. På UAI-hotell är drycker och snacks vanligtvis tillgängliga
nästan 24 timmar om dygnet.
Utbudet av mat och dryck avspeglas
naturligtvis i hotellets standard. Det vill säga, All Inclusive på ett
3-stjärnigt hotell, kan inte jämföras med All Inclusive på ett 5-stjärnigt
hotell. Koncepten skiljer sig något åt från hotell till hotell: Vissa 5-stjärniga
lyxhotell förbereder överdådiga bufféer med ett stort urval, särskilda
barnbufféer, olika snacks från tidig morgon till sen kväll, och glass hela
dagen. På en medelklass hotell är buffén mer blygsam, och ofta består den av
ett par rätter och glass och snacks ingår sällan.
Observera att hotellen kan ändra på AI- och UAI konceptet under säsongens gång
utan att Mixx Travel har något inflytande. Det är normalt att "All
Inclusive" och "Ultra All Inclusive" hotell sätter en gräns för
hur många drycker som kan hämtas på en gång, som på de flesta hotell är det
obligatoriskt att bära hotellets AI / UAI armband. Drycker serveras vanligtvis i plastmuggar - detta gäller även vin, öl
och sprit.
På hotell där glass är inkl. är det
vanligtvis endast en dag i veckan, eller under vissa tider, t.ex. en timme
varje eftermiddag. Detta är hotellets egna regler och inte något som Mixx
Travel har inflytande på
INTERNET: Trådlöst internet finns tillgängligt på de
flesta hotell (se hotellbeskrivning). Var dock medveten om att anslutningen
ofta är mycket instabil och allmänt långsam, särskilt under perioder då många
använder Internet samtidigt.
HEMRESEDAG: Enligt internationella hotellregler, ska rummet
utrymmas kl. 12:00 på avresedagen. Tyvärr är det ofta svårt att få tillstånd
att stanna i rummet efter denna tidpunkt till förmån för de gäster som
kommer att ta över det. Du kan ev. själv göra ett avtal med hotellet att mot en
avgift få behålla rummet längre, detta görs upp med hotellet på plats. Ev.
pension gäller endast fram till kl. 12:00.