På resmålet - Mixx Travel
  • Min Resa
  • Vi ringer upp dig
    Namn Efternamn
    Telefon nummer
    E-mail
    Call Date
    När önskar ni bli uppringd?
    Send_Callback
  • 040235150

På resmålet


MIXX TRAVELS SERVICE: Du hittar skandinaviska guider i Side, Alanya och Chania. Vid ankomsten välkomnar de dig precis utanför flygplatsen och hänvisar dig till bussen som går till hotellet om du har köpt transfer. I vissa fall kan dock en engelsktalande representant välkomna dig.  Dagen efter ankomst har guiderna hotellbesök. Du kan se när det finns en guide tillgänglig på ditt hotell här: Enjoy Mixx Travel

Observera att vissa av våra destinationer har begränsad eller ingen guideservice. Fråga resesäljaren vid bokning om du har frågor. Vid få gäster på hotellet kan du inte förvänta dig hotellbesök.

Våra guider/samarbetspartners finns alltid tillgängliga på telefon, numret finns på din biljett och här: Enjoy Mixx Travel



TRANSPORT/TRANSFER: Transport mellan flygplatsen till/från hotellet ingår inte i resans pris, men kan köpas till innan avresa. I de flesta fall körs transferbussen av skandinaviska guider eller lokal engelsktalande personal. På vissa sträckor kommer det att finnas en paus längs vägen. Det är också att förvänta att det kommer att bli stopp vid andra hotell. Hotell som ligger öster om Alanya kommer att ha längre transfertider än hotell som ligger i Alanya centrum.

Det är viktigt att du kommer till transferbussen så snart som möjligt när du har fått ditt bagage. Bussen kör från flygplatsen ca. 1 timme efter att planet har landat. Om du är försenad i passkontrollen, bagageutlämningen etc. be din medresenär gå till transferbussen för att informera guiderna, eller ring guidernas servicetelefon – numret står på din biljett. Vi rekommenderar att eventuella visum mm är klart innan avresa. Mixx Travel ansvarar inte om du kommer för sent till din transferbuss, och ger ingen ersättning om du själv måste köpa annan transport.

 

Transport/transfer måste köpas före avresan. Vi kan inte garantera att det finns plats på bussen om transfer inte har köpts hemifrån.

 

”Endast flyg"-gäster som har köpt transfer körs till Mixx Travels kontor i Alanya. I Chania sker transfer till ett centralt beläget hotell i området. Upphämtning på avresedagen kommer också att ske härifrån. Upphämtningstiden kan hittas här hemresa.mixxtravel.se.

 

När du reser till och från hotellet på destinationen är du ansvarig för ditt eget bagage. Det är ditt ansvar att se till att ditt bagage placeras i bussens bagageutrymme och att eventuellt handbagage, ytterkläder etc. inte lämnas kvar i bussen. När du lämnar bussen är det också ditt ansvar att se till att du tar med dig rätt resväska. Om du av misstag tar med dig fel resväska är det ditt ansvar att se till att resväskan levereras till ägaren och du får stå för eventuella kostnader.

 

På grund av begränsat bagageutrymme är det inte möjligt att ta med cyklar, surfbrädor, paddelbrädor och annat stort bagage på transferbussen. Observera att om ditt bagage överstiger det tillåtna bagageutrymmet kan du bli avvisad vid bussen. 

 

Bilbarnstolar och bilkuddar i transferbussar är inte standardutrustning och kan inte garanteras. Om de finns i bussen kan de inte förväntas vara av samma standard som de vi känner till från Sverige. Barn under 2 år måste därför sitta i knät på en vuxen.

 

Observera att kostnader för redan bokade och betalda transfer inte återbetalas om du ångrar dig och inte vill använda Mixx Travels transfer.

 

PRIVAT TRANSFER: Om du och dina medpassagerare vill köra direkt från flygplatsen till hotellet utan att göra stopp på vägen kan du boka en privat transfer. Transfer sker med bil eller minibuss, beroende på hur många ni är. Priset för privat transfer är det totala priset för alla resenärer. Privat transfer kan bokas för upp till 12 personer som reser tillsammans.

 

HEMRESA - UPPHÄMTNINGSTID: 24 timmar före din hemresa kan du via en smartphone, surfplatta eller dator gå in på hemresa.mixxtravel.se och se vilken tid du kommer att hämtas med bussen från ditt hotell. Du anger S följt av de 7 siffrorna i ditt bokningsnummer och ditt returdatum, till exempel: S3001234 - 01.01.2020. Om du inte har en smartphone, surfplatta eller dator kan du kontakta guiderna, Mixx Travels kontor i Alanya eller receptionen på ditt hotell.



HOTELLSKATT: Sedan 2018 har alla hotell i Grekland tagit ut en så kallad miljöskatt, som betalas direkt till hotellet vid in- eller utcheckning. Avgiftens storlek beror på hotellets officiella kategori (antal stjärnor) och antal övernattningar.
De grekiska myndigheterna har uppgett att avgiften kommer att höjas från januari 2024. Följande gäller från 1 januari 2024. Avgiften gäller per rum/lägenhet per natt:



Hotell/lägenhetshotell 1 – 2 stjärnor:             2 Euro
Hotell/lägenhetshotell 3 stjärnor:                   5 Euro
Hotell/lägenhetshotell 4 stjärnor:                   10 Euro
Hotell/lägenhetshotell 5 stjärnor:                   15 Euro

 

Observera att Mixx Travels klassificering av hotell kan skilja sig från den officiella hotellklassificeringen. I dessa fall ligger den officiella klassificeringen till grund för avgiftens storlek.

Det är för närvarande ingen skatt på hotell i Turkiet.

 

UTFLYKTER: På de flesta av våra destinationer hittar du ett brett utbud av utflyktsalternativ. Dessa presenteras och kan köpas i transferbussen, på hotellbesök eller per telefon. Utflykterna betalas kontant i lokal valuta, med danska/svenska/norska kronor, euro eller med kort. Observera att på våra destinationer i Grekland är det endast möjligt att betala kontant med Euro. Information om och priser för våra utflykter på hemsidan och Enjoy Mixx endast är vägledande! Rundturer, utflykter och andra aktiviteter genomförs av skandinaviska guider eller en lokal, engelsktalande guide. Vi förbehåller oss rätten att göra nödvändiga ändringar om vädret eller andra förhållanden inte tillåter ett korrekt genomförande av utflykten, samt att ställa in en utflykt om antal deltagare inte erhålls (min. 10 deltagare).

 

Du kan läsa mer om våra utflykter på Enjoy Mixx.

 

FEL ELLER MISSTAG: Förstör inte ditt eget eller dina medresenärers goda humör om du tycker att det är något fel på resan. Kontakta i stället våra guider. De kommer att försöka lösa problemet på plats så att alla blir nöjda. Se även ”Allmänna villkor för paketresor” för instruktioner om reklamation. Observera att din rätt att klaga efter hemkomsten upphör om du inte har kontaktat guiderna på resmålet. Guidens telefonnummer hittar du på din biljett, på Enjoy Mixx och i välkomstmaterialet som du får i transferbussen.



HÖG/LÅGSÄSONG: Våra hotell och destinationer har olika karaktärer beroende på om de besöks i låg eller högsäsongen. Högsäsong är normalt sett under perioden juni till september. Vi rekommenderar att du under lågsäsong väljer ett hotell av bättre standard samt i slutet och i början av högsäsongen. Flera små hotell runt medelhavet värms upp av solenergi, därför kan varmt vatten och värme vara en brist under dessa perioder. De flesta hotell inte har uppvärmda hotellrum / lägenheter kan rummen vara kyliga under våren och hösten. Flera hotell har luftkonditionering i rummen. Dessa kan också användas för att värma rummet. Observera att användning av luftkonditionering vanligtvis är mot en avgift.

 

Under lågsäsong väljer många hotell att stänga utomhusanläggningar såsom restauranger, barer, pooler, vattenrutschbanor, etc., och utbudet av nöjen och aktiviteter på hotellet kommer att vara mycket begränsat under perioder när det finns få gäster på hotellet. Observera att många butiker, restauranger, barer, etc. på destinationen kan stängas under lågsäsong. Turistdestinationerna kommer alltid att vara lugnare i de perioder när det inte finns så många turister. Under lågsäsong, när det inte är så många gäster på hotellet, väljer vissa hotell att servera ev. måltider portionerade. Detta gäller även trots att måltiderna vanligtvis serveras från buffén. Hotellen kan också komma att genomföra mindre renoveringar under denna period.

 

VATTEN- OCH ELFÖRSÖRJNING: Periodvisa ström- och vattenavbrott kan förekomma på alla våra resmål. Vissa hotell har en nödgenerator som genererar ström till köket, men sällan till rummen. På många resmål värms vattnet upp med solenergi och varmvattentanken kan vara av begränsad storlek. Varmvattenbrist kan därför uppstå vid tillfällen då många människor duschar samtidigt. Mixx Travel har inget inflytande över detta och kan inte ge kompensation i detta avseende.


OVÄSEN / BULLER: På de flesta semesterorter kan du förvänta dig buller/oväsen från gator, omgivande hotell och barer, hotellfaciliteter inklusive underhållning, disco etc., även om detta inte specifikt anges i hotellbeskrivningen.
Det är att räkna med att centralt belägna hotell kan komma att påverkas av buller från trafik, restauranger, barer m.m. På de flesta destinationer byggs det mycket och oljud från byggen som ligger i närheten kan uppstå, det är mycket sällan som lokala myndigheter informerar om detta i förväg. Vi kan inte begränsa sådana bullerstörningar och kan inte hållas ansvariga för detta. Större byggnationer förekommer mest under lågsäsongen.


DJUR OCH INSEKTER: Oavsett hotellkategori kan det finnas insekter och andra djur i form av myror, mygg, kackerlackor mm på ditt rum/lägenhet. Upptäcker du detta ge besked till guiden eller receptionen som kan starta bekämpning av djuren. Du kan skydda dig mot myggbett med hjälp av myggspray, dessa köpes på apotek eller i större butiker. Lösdrivande hundar kan skälla utan att vi kan göra något åt det. Det kan finnas katter på hotellområdet, som vi önskar att man inte matar. De flesta hotell har öppna / utomhusrestauranger och det kan vara svårt att hålla fåglar och katter ute. Mixx Travel kan ej hållas ansvariga och ger inte ersättning i samband med detta.

SJUKDOM OCH STÖLD: Om oturen är framme, vad det gäller sjukdom, skada eller stöld, bör du kontakta våra reseledare omgående. De kommer att hjälpa dig med allt det praktiska med hänsyn till läkarbesök, polisrapporter etc. Kom ihåg att alltid begära skriftliga dokument, om du ska söka ersättning hos ex försäkringsbolag vid hemkomsten. Vi förbinder oss inte att tillhandahålla denna dokumentation efter din hemresa. Du är själv ansvarig för dina värdesaker samt pengar och pass på resan. Vi tar inget ansvar för dina värdesaker om de försvinner från hotellets säkerhetsbox eller liknande.

 

DÅLIG MAGE: Dålig mage är den vanligaste sjukdomen bland turister utomlands. Dålig mage kan orsakas av många saker: För många kalla drycker, dålig handhygien, överdriven användning av luftkonditionering eller den annorlunda bakteriefloran. Alla hotell i Turkiet inspekteras av de lokala hälsomyndigheterna och både mat, kök, barer, pooler etc. kontrolleras regelbundet. Kontakta våra guider så snart som möjligt om olyckan skulle inträffa så att de kan ordna att du får träffa en läkare. Kom ihåg att du kommer att behöva dokumentation om du efter att ha återvänt hem ska söka ersättning för förlorad semester i samband med sjukdom.

 

ÖRONINFEKTION: Långa och täta vistelser i pool och hav kan bidra till öroninfektioner. Se till att torka öronen ordentligt efter varje simtur för att minimera risken för infektion.

 

INKÖP/SHOPPING: Vi tar inget ansvar för saker du köper eller om du känner att någon butik behandlat dig illa. Vi frånsäger oss också ansvaret för de produkter du köper i våra rekommenderade butiker. Butikerna rekommenderas utifrån goda erfarenheter och gott rykte. Vi frånsäger oss att kommunicera åt er för eventuella reparationer på varor som köpts i våra rekommenderade butiker - oberoende av vilka uppgifter som getts av guiden eller säljaren. Köper du stora partier med saker och vill frakta det till Sverige/Danmark bör du vara noga med att tullregler följs. Vi tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar med in till Sverige / Danmark.


MÄRKESKOPIOR: På många destinationer, speciellt på marknader och i basarer, finns det ett stort urval av kända märken som är kopior på ex kläder, skor, väskor, glasögon etc. Dessa varor är oftast mycket billiga och kvalitén därefter. Du ska vara uppmärksam så att du inte förväxlar äkta märkesprodukter med kopior. Vi vill tydligt informera att det är strängt förbjudet att införa kopierade varor till Sverige/Danmark. Mixx Travel tar inget ansvar för de varor eller produkter som du tar med in till Sverige/Danmark.


HISTORISKA FYND: Det är förbjudet att föra ut historiska och arkeologiska effekter, inklusive sten, från Turkiet om du inte har dokumenterat godkännande som tillåter detta. Överträdelser kan leda till böter och fängelse. Mixx Travel kan inte hållas ansvarig för detta.

 

BILDER I KATALOGEN / HEMSIDAN: Några bilder på hemsidan är tagna med vidvinkel. Detta innebär att till exempel. rum och pooler ser större ut än vad de egentligen är. Bilder av rummen är exempel på dessa, och det kan finnas en stor variation i design, utseende, möbler och så vidare.

 

Hotellkategorier:

 

Vi följer de lokala myndigheternas officiella kategorisering av hotell. Standarden på ett hotell baseras på hotellet och dess faciliteter som helhet. Ju fler faciliteter hotellet har, desto högre standard har det vanligtvis. I vissa fall kan vi kategorisera ett hotell högre eller lägre än den officiella kategorin och detta kommer att framgå tydligt i hotellbeskrivningen på vår webbplats och på din biljett. Ett extra ”+” ges om vi tycker att hotellet ligger något över den angivna standarden.

 

Observera att det kan vara stor skillnad mellan ett centralt beläget hotell och ett hotell utanför staden - även om hotellen har samma kategori. Hotell utanför stadskärnan är ofta större än hotell som ligger i stadskärnan.

 

* Vår billigaste form av boende. Enkelt och ofta slitet hotell eller pension utan gemensamma faciliteter - alla rum har dusch och toalett.

** Samma standard som *hotell. Men oftast har hotellet lobby eller reception, bar och frukostrestaurang. Vissa har pool.


*** Mellanklasshotell som regel med faciliteter såsom: lobby, bar, restaurang och pool. Alla rum har dusch, toalett och oftast balkong. Eventuella pensioner som ingår kommer att vara enkla och med begränsad variation.

**** Hotell med standard lite över genomsnittet med flera faciliteter. Alla rum har dusch och toalett, oftast en balkong, TV, minibar/minikylskåp, telefon och luftkonditionering.

***** Hotell av hög standard med många bekvämligheter.

Rum - lägenheter:

 

EKONOMIRUM: På vissa hotell kan du välja ekonomirum / ekonomilägenhet. Som regel är rummet mindre än hotellets övriga rum, inredningen av äldre datum och placeringen av rummet vara mindre fördelaktigt, till exempel utan vyer, ligga på bottenvåningen med begränsat dagsljus etc. Vissa ekonomirum har ingen balkong / terrass.

 

LÄGENHETER: Bor du i en lägenhet, omfattar login inte någon pension. Men på de flesta platser kan du köpa frukost i restaurangen. Om du bor i en lägenhet under vistelsen, är det en bra idé att ta med ditt egen kaffe, -tratt, sil, disktrasor, diskhanddukar, diskborste, diskmedel och eventuellt toalettpapper. I de flesta lägenhetskomplexen kommer det att finnas toalettpapper vid ankomsten, sedan fylls det inte på, detta måste du köpa själv. Var uppmärksam på att det oftast är mycket begränsad tillgång till köksutrustning samt till t.ex. ugn, kaffebryggare, skärbräda, skålar, fat, vinglas och brödkniv inte alltid finns tillgängligt. Observera att vissa lägenhetshotell inte har gemensamma faciliteter och att lägenheterna i allmänhet är mycket enkelt inredda.

 

1-rumslägenhetStudiolägenhet: Består av ett rum med sovplats och pentry.


2-rumslägenhet: Består av ett sovrum, ev. med luftkonditionering och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera extrabäddar i bäddsoffor.


3-rumslägenhet: Består av två sovrum, ev. med luftkonditionering och ett vardagsrum med pentry. I vardagsrummet finns plats för en eller flera extrabäddar i bäddsoffor. Några av dessa lägenheter har ett separat kök.

 

SÄNGAR: Sängar kan inte förväntas vara av samma standard och storlek som i Sverige. Standardmåttet för vanliga sängar är 70 x 180 cm. De allra flesta hotell har inte bäddmadrasser, så sängarna kan vara både hårdare/mjukare än normalt. Täcken ingår inte i standardutrustningen, så det finns oftast en filt eller ett lakan i stället för ett täcke.

 

BABYSÄNG: På de flesta hotell kommer det att vara möjligt att låna eller hyra en baby-/resesäng. Dessa sängar är utan madrass och håller inte samma standard som en baby-/resesäng vi känner till från Sverige. Hyra av babysäng kan begäras när du bokar din resa - vänligen kontakta våra resesäljare i god tid före avresan. Tyvärr kan vi inte garantera att en förfrågan om en barnsäng på rummet kommer att uppfyllas, eftersom det ofta finns ett begränsat antal barnsängar tillgängliga på hotellen. Eventuell betalning för hyra av babysäng/resesäng måste göras till hotellet efter ankomst.

 

EXTRABÄDD: I standardrum för två personer kan et förekomma att den den tredje sängen är en bäddsoffa/stol eller en hopfällbar säng som ställts in i ett standard dubbelrum speciellt för din vistelse. Rummet är därför trångt och sängen är ofta inte av samma typ/standard som de andra sängarna. Det är i allmänhet inte tillåtet att inkvartera mer än tre personer i ett hotellrum. Tredje och fjärde personen i tvårumslägenheter inkvarteras vanligtvis på bäddsoffor i vardagsrummet.

HAV- OCH UTSIKT: Det är möjligt att betala extra för havsutsikt på vissa hotell. Detta kan specificeras som delvis havsutsikt eller havsutsikt. I båda fallen kan havsutsikten vara från sidan, och i vissa fall kan det finnas träd och liknande framför som blockerar en del av utsikten. Landutsikt/utsikt mot omgivningarna anger helt enkelt att en viss utsikt inte kan garanteras. Det kan röra sig om utsikt över området, grannhotellet, en väg etc.

 

LUFTKONDITIONERING: De flesta hotell har luftkonditionering installerad i rummen, ofta mot en avgift. Vissa hotell har centralt styrd luftkonditionering som endast är påslagen under högsäsong och på tider då du förväntas vara i rummet. Luftkonditioneringen kan endast användas när du bor i rummet. I lägenheter och familjerum med två sovrum kan det inte förväntas att det är luftkonditionering i båda rummen.

 

MINIBAR: Om det finns en minibar på rummet kan den inte förväntas fungera som ett kylskåp eftersom den inte kyler på samma sätt som ett kylskåp. Minibaren får inte användas för medtagna drycker och matvaror.

 

HOTELLREGLER: De flesta hotell och lägenhetskomplex har särskilda regler för din vistelse. De flesta hotell tillåter inte att mat och dryck som inte har köpts på hotellet tas med in på rummet eller hotellområdet, och vissa av våra hotell tillämpar denna regel mycket strikt. Hotellet kan förbehålla sig rätten att konfiskera alla föremål som tas in på hotellet. Gäster får inte vistas i rummet/lägenheten under din vistelse om inte gästen är angiven på din biljett och dagspriset för vistelsen har betalats före avresan. Observera att det som regel endast utfärdas en nyckel/ett nyckelkort per rum, oavsett hur många personer som bor i rummet. Det måste förväntas att hotellet debiterar för borttappade nycklar/nyckelkort.

 

Det måste förväntas att hotell/lägenhetskomplex debiterar för hyra av babysäng, luftkonditionering, kassafack, aktiviteter och eventuella skador på hotellet och dess faciliteter. Betalning måste göras direkt till hotellet/lägenhetskomplexet på begäran och före avresan.

 

Vissa hotell tar ut en deposition (kontanter eller kreditkortsuppgifter) vid incheckningen för användning av minibar, restaurang, pool- och strandhanddukar etc. Denna deposition dras av från eventuell användning vid utcheckning. Vissa hotell har åldersbegränsningar för användning av vissa faciliteter, till exempel gym, à la carte-restauranger och vattenrutschbanor, även om detta inte anges i hotellbeskrivningen. Mixx Travel har ingen möjlighet att påverka detta.

 

Vissa hotell har regler kring badkläder, t.ex. förbud mot att bära burkini. Kontakta våra resesäljare för att få reda på vilka regler som gäller på det önskade hotellet.   

 

ÖVRIGA GÄSTER - ANDRA NATIONALITETER: Det kommer att finnas gäster av många olika nationaliteter och åldrar på alla hotell. Mixx Travel informeras sällan om nationaliteterna som bor på de enskilda hotellen, och vi kan inte heller veta om det till exempel är många barn. Mixx Travel kan inte hållas ansvarigt för andra gästers beteende.

 

SPRÅK: Man kan inte förvänta sig att hotellpersonalen talar engelska, oavsett hotellets kategori/standard. Om majoriteten av gästerna på resmålet/hotellet talar ett visst språk, kommer det ofta att vara det språk som främst talas på hotellet.

 

Det måste också förväntas att t.ex. städ- och kökspersonal, hantverkare etc. endast talar det lokala språket.

 

FACILITETER: I hotellbeskrivningen anges vilka faciliteter som finns tillgängliga på respektive hotell. Observera att vissa faciliteter kan användas mot en avgift, vilket i de flesta fall anges i hotellbeskrivningen. I vissa fall kan vissa faciliteter vara stängda utanför högsäsong och utbudet av underhållning är då mycket begränsat. Detta beror på att det vanligtvis är färre gäster på hotellet under lågsäsong.

Flera faciliteter kommer att vara tillgängliga under begränsade tider under dagen, t.ex. vattenrutschbanor, spa, miniklubb, gym osv. På hotell med vattenrutschbanor är dessa ofta bara öppna några timmar på morgonen och några timmar på eftermiddagen. Dessutom kan utomhusfaciliteter som barer, restauranger, bryggor etc. vara stängda eller ännu inte installerade i händelse av dåligt väder eller lågt gästantal. Mixx Travel har inget inflytande över öppettiderna för hotellfaciliteterna, som kan variera under säsongen.

 

Mixx Travel ger inte ersättning för olägenheter på grund av fel i allmännyttiga tjänster, inklusive tillfälliga avbrott av t.ex. varmvatten, värme och luftkonditionering, och inte heller ersättning om pooler och liknande faciliteter tillfälligt är ur funktion på grund av nödvändiga reparationer eller underhållsarbete. Vi kommer dock att göra vårt bästa för att hänvisa dig till lämpliga alternativ på närliggande hotell om det är möjligt.

 

POOLER: På de flesta hotell är poolen öppen mellan 09.00 - 18.00. Detta kan dock variera från hotell till hotell. Endast ett fåtal hotell med hög standard har en uppvärmd utomhuspool. Om så är fallet framgår det av hotellbeskrivningen. Inomhuspoolerna är stängda på sommaren.

Vissa hotell har regler om badkläder, till exempel förbud mot att bära burkini. Kontakta våra resesäljare för att få reda på vilka regler som gäller på ditt önskade hotell. 

 

FITNESS & SPA: Många hotell erbjuder aktiviteter som fitness, yoga, aerobics eller liknande. Deltagande sker på eget ansvar. De flesta fitnessrum är ofta små och med mycket mindre utrustning än du normalt hittar i ditt eget fitnessceneter hemma i Sverige. Observera att vissa hotell har en lägsta åldersgräns för användning av fitnessrum och andra sportfaciliteter.

RULLSTOLSANVÄNDARE/GÅNGSVÅRIGHETER: Våra destinationer kan inte klassificeras som handikappanpassade - ofta är terrängen kuperad och trottoarkanter mycket höga. Våra hotell och lägenheter kan inte klassificeras som handikappanpassade, om det inte anges specifikt i beskrivningen. Observera att endast ett fåtal hotell och rum är anpassade med t.ex. breda dörröppningar, hjälpredskap på toaletten, större hiss, att hotellområdet är lättframkomligt med rullstol. Dessa hotell som fyller kriterierna är oftast hotellen i den högre kategorin. Fråga våra resesäljare om råd och vägledning i samband med bokningen så att vi kan hitta ett hotell som uppfyller dina specifika krav och behov.

 

 

RENGÖRING: Daglig rengöring kan inte förväntas och är inte jämförbar med den skandinaviska standarden. Vanligtvis rengörs det 3 gånger i veckan: golvet sveps, badrummet rengörs enkelt, skräpet töms och sängarna bäddas. Diskning ingår inte. Städning kan förekomma både på morgonen och på eftermiddagen. Sängkläder och handdukar byts vanligtvis 1 gånger i veckan, oavsett hotellstandard.

På alla våra destinationer har klimatet en högre luftfuktighet än vi är vana vid i Sverige. Med mycket användning av luftkonditionering innebär detta att rummen ofta kan verka fuktiga och luktar instängt. Problemet kan oftast åtgärdas genom regelbunden ventilation i rummet. Den lokala byggnadsstilen kan inte jämföras med den skandinaviska standarden, och otäta dörrar och fönster, kalkavlagringar och fukt i badrummen etc. kommer uppstå.

 

Vid hög luftfuktighet och höga utomhustemperaturer bildas kondensvatten i luftkonditioneringssystemet. Det är därför inte ovanligt att det droppar/rinnar vatten från enheten.

 

Vattenlås är inte standardutrustning på våra destinationer och därför kan dålig lukt från avloppssystemet förekomma oavsett hur ofta rummet städas.

 

Pension/måltider

ALLERGIER / SPECIALKOST: Specialkost, som glutenfria eller laktosfria måltider kan inte garanteras. Vi har tyvärr inget inflytande på detta. Kontakta gärna vår kundtjänst vid bokning av resan så att de kan ge råd och vägleda dig i valet av hotell. Det är vår erfarenhet att endast hotell av mycket hög standard serverar specialkost.

Endast ett fåtal hotell använder sig av skyltar på buffén. Om det är viktigt för dig att veta vad varje rätt innehåller, be hotellet eller guiden om hjälp.

Tänk på att det äts mycket fläskkött i Grekland – det gäller även på hotell.

 

Frukost (BB):
Består mestadels av en typ av bröd, smör, sylt, gurka, tomat, en typ av ost och kaffe / te och ev. vatten. På större hotell, serveras frukost vanligtvis i buffé.

Halvpension (HB):
Frukost (som ovan) och middag serveras vanligtvis i buffé med 1-2 varma rätter och 1-2 typer av tillbehör. Möjligen serveras det även dessert. Drycker ingår inte. Under lågsäsongen kan det förekomma att måltider serveras i portion/på tallrik, även på större hotell och hotell med hög standard.

 

Enkel All Inclusive:
En enklare version av All Inclusive med ett begränsat urval av mat och dryck: Frukost, lunch och middag, inkl. ett begränsat urval av lokalt producerade drycker under en period som bestäms av hotellet. Maten serveras från buffé eller portionsvis och består typiskt sett av 1-2 varma rätter med 1-2 sorters tillbehör. Observera att snacks, glass mm. inte är inkl.


All Inclusive (AI):
Frukost, lunch och middag, inklusive lokalt producerade drycker på hotellets angivna tider. Var medveten om att ju större hotell och högre standardhotell du väljer, desto större utbud av mat och dryck är det normalt. Vissa hotell har snacks, glass, etc. inkl. Om så är fallet, framgår det i hotellbeskrivningen. Observera att All Inclusive kan variera mycket från hotell till hotell.


Ultra All Inclusive (UAI):
Frukost, lunch och middag, snacks och ev. glass under dagen, lokalt producerade drycker under en av hotellets specifika tidsperioder. Vissa importerade drycker kan vara inkl. På UAI-hotell är drycker och snacks vanligtvis tillgängliga nästan 24 timmar om dygnet.

 

Utbudet av mat och dryck avspeglas naturligtvis i hotellets standard och i resans pris. Förvänta dig inte ett stort urval på ett 4-stjärnigt hotell och förvänta dig att All Inclusive på ett 3-stjärnigt hotell, inte kan jämföras med All Inclusive på ett 5-stjärnigt hotell. Koncepten skiljer sig något åt från hotell till hotell: Vissa 5-stjärniga lyxhotell förbereder överdådiga bufféer med ett stort urval, särskilda barnbufféer, olika snacks från tidig morgon till sen kväll, och glass hela dagen. På ett 3- och 4-stjärnigt hotell är buffén mer blygsam, och ofta består den av ett par rätter och glass och snacks ingår sällan. 


Observera att hotellen kan ändra på AI- och UAI konceptet under säsongens gång utan att Mixx Travel har något inflytande. Det är normalt att "All Inclusive" och "Ultra All Inclusive" hotell sätter en gräns för hur många drycker som kan hämtas på en gång, samt på de flesta hotell är det obligatoriskt att bära hotellets AI / UAI armband. Drycker serveras vanligtvis i plastmuggar - detta gäller även vin, öl och sprit. På vissa hotell ingår inte lightläsk i All Inclusive-konceptet.

På hotell där glass är inkl. är det vanligtvis endast en dag i veckan, eller under vissa tider, t.ex. en timme varje eftermiddag. Detta är hotellets egna regler och inte något som Mixx Travel har inflytande på

 

A LA CARTE: På hotell där a’ la carte ingår i All Inclusive-programmet kan man inte förvänta sig att maten håller samma standard som i Sverige. A'la carte-menyn är ofta en fast meny och kommer i de flesta fall från samma kök som den övriga maten på hotellet. Vissa hotell har en lägsta åldersgräns för gästerna i a'la carte-restaurangen.

 

NYÅRSMENY: Om du vill fira nyårsafton på något av våra hotell, observera att nästan alla hotell tar ut en obligatorisk avgift för nyårsmiddagen. Detta gäller även om du redan har betalat för All Inclusive/Ultra All Inclusive. Avgiften betalas direkt till hotellet vid ankomst.

 

INTERNET: Trådlöst internet finns tillgängligt på de flesta hotell (se hotellbeskrivning). Var dock medveten om att anslutningen ofta är mycket instabil och allmänt långsam, särskilt under perioder då många använder Internet samtidigt.

 

ANKOMSTDAG/HEMRESEDAG: Enligt internationella hotellregler är rummet tillgängligt tidigast från kl. 14.00 på ankomstdagen.  Rummet ska vara utrymt senast kl. 10.00 på avresedagen. Tyvärr är det ofta svårt att få tillstånd att bo kvar i rummet efter denna tid av hänsyn till de gäster som ska ta över rummet. Du kan själv göra en överenskommelse med hotellet mot en avgift som regleras med hotellet på plats. Eventuell pension är endast giltig till kl. 10.00.