Inför din resa
VAL AV RESEMÅL: Sol, strand, kultur, action, storstad eller något helt annat? Lägenhet,
hotell, rundtur, kryssning eller golf? Det kan vara svårt att välja bland de
många semesterresemålen som finns och alla de spännande aktiviteter
därtill – speciellt om man är många som ska enas. Våra resesäljare har en god
kunskap om hotellen, resmålen och de många aktiviteterna på plats. Ring eller skriv till oss eller läs Våra bästa tips till hur man hittar en bra och billig resa till Turkiet.
BESTÄLLNING: Hos Mixx Travel kan du beställa resor i vår butik på Hyllie Allé 13 B, Malmö , via telefon,
Internet och på e-mail.
BETALNING: Observera att alla priser på Mixx Travels hemsida
och på orderbekräftelsen/biljetten är angivna i svenska kronor, om inte annat
särskilt anges.
BETALNINGSALTERNATIV: För resor som beställs på denna websida eller genom vår kundtjänst kan du online betala med Swish, Mastercard och Visa. Du kan också betala via plusgirokonto 499290-5.
GUIDESERVICE: I Turkiet har vi inga guider i Belek, Antalya, Kemer,
Kusadasi, Bodrum, Marmaris och Cesme. Det går dock alltid att komma i kontakt
med en guide per telefon. Våra skandinaviska guider i Alanya, Side, Chania och
på Rhodos finns alltid tillgängliga per telefon. Telefonnumret finns på din
biljett/resebevis, och vidarebefordras per e-post innan avresa. Var uppmärksam
på att mellan 15 nov – 15 mars har vi begränsad guideservice.
Om du reser till någon av våra destinationer i Spanien är
resan på egen hand!
PASS OCH VISUM: Danska och svenska medborgare behöver inte ha visum till Turkiet så länge
resans längd inte överskrider 3 månader. Passet måste ha en giltighet på
minst 150 dagar vid inresan i Turkiet. Det måste finnas
lediga tomma sidor i passet vid inresa, annars kan du bli nekad inresa i
landet. Utländska medborgare ska kontakta
respektive ambassader för att få upplysningar om vilka krav som ställs på deras
pass.
Kom ihåg att du själv är ansvarig för, att
ditt pass är giltigt och i övrigt lever upp till gällande regler i det gällande
landet. Blir du nekad inträde i landet på grund av ovanstående, kan Mixx Travel
inte ställas som ansvariga för eventuella omkostnader.
BAGAGE: Vi har gjort en översikt över gällande bagageregler och andra nyttiga informationer om din kommande flygresa. Sidan hittar du här.
ORDERBEKRÄFTELSE: När din
beställning är genomförd, kan du skriva ut din bekräftelse på www.mixxtravel.se under
fliken ”min resa”. Har du angivit din mailadress vid beställningen, kommer du
automatiskt få en orderbekräftelse på din mail. Vi ber dig att gå igenom bekräftelsen på din beställning så fort du mottar orderbekräftelsen. Är namnen
rätt stavade, stämmer din beställda inkvartering med det du önskade etc. Skulle
det finnas några misstag av minsta lilla sak, ber vi dig kontakta oss med en
gång. Uppmärksamma att orderbekräftelsen är en bekräftelse på din beställning,
och att det är din skyldighet att kontrollera innehållet. Genom att betala
depositionen/priset för resan har du accepterat de villkor som anges på orderbekräftelsen, www.mixxtravel.se / och Mixx Travels resevillkor som ligger till grund för
köpeavtalet - se "Allmänna villkor för deltagande i paketresor ": https://www.mixxtravel.se/resor/allmana-villkor
Kom ihåg att alla särskilda önskemål och avtal ska stå skrivet på resebeviset.
Vi förbehåller oss rätten att vänta på hotell –eller resebekräftelse från
destinationen. Din beställning kan ta upp till 1-3 dygn innan den är
bekräftad.
AVBESTÄLLNINGSSKYDD: Kan
endast tecknas vid beställning – och kan inte tillföras senare ! Läs våra
allmänna villkor ”Allmänna resevillkor för paketresa” där du ser villkor för
avbeställningsförsäkringen.
RESEFÖRSÄKRING: De blå
EU-försäkringskorten gäller inte för resor till Turkiet då de inte ingår i det
avtalet! Det är därför viktigt att ha ett ordentligt försäkringsskydd.
Kontrollera alltid vilken typ av försäkring du har och vilket reseskydd som
ingår. Om du har en hemförsäkring bör du kontrollera om den inkluderar ett
reseskydd utanför Norden. Vi samarbetar oftast med privata
läkare/vårdinrättningar på resmålet. Du kan teckna reseförsäkring via ERV. Var
uppmärksam på att Mixx Travel inte tar något ansvar i försäkringsärenden, och
kan inte vara någon avgörande länk mellan försäkringstagare och
försäkringsbolag.
BILJETTER: När din resa är helt betald kan du skriva ut din
biljett på www.mixxtravel.se under "Min resa". Om du har angett din
e-postadress vid bokningen skickas dina biljetter automatiskt till din e-post.
Om du vill att biljetten ska skickas med posten kan detta göras mot en avgift
på 250 SEK.
På biljetten står det avgångstider – och
ankomsttider i lokaltider, hotellreservation, transport mellan flygplats och
hotell samt ev. förbokade aktiviteter. Du mottager ditt boardingkort och
sittplatsnummer på avreseflygplatsen. Var extra uppmärksam på att avresetiderna
på våra sena avgångar byter datum vid midnatt. Om du är osäker på hur man
räknar dagarna är du välkommen att kontakta våra resesäljare. Vi tar inget
ansvar, ifall du kommer för sent till flygplatsen.
GRUPPRESOR: Vi har
en specialavdelning för gruppresor och skickar gärna offerter på flygresor,
hotellboende och speciella paket med aktiviteter eller konferenser. Var ute i
god tid med beställningen – vi vill gärna ha plats till alla i gruppen! En
gruppresa räknas som ”en” bokning. Betalning av deposition och restbelopp ska
alltid vara samlat och har samma frister som en charterresa. Inbetald
deposition kan inte överföras till charterresa eller till enskilda deltagare av
annan eller samma resa.
KONFERENSER: Flera av våra hotell kan
erbjuda konferenser, möten och anordna workshops. Kontakta vår gruppavdelning
för rådgivning och skräddarsydda erbjudanden.
SISTAMINUTEN-RESOR: I
förbindelse vid bokning av sistaminuten-resor kan det förekomma vid
beställningen att det angivna hotellet är fullt. Vi förbehåller oss då rätten
att flytta våra gäster till ett annat hotell i samma kategori.
OSPECIFICERAT: Ospecificerade resor är resor av lägsta standard, och bör
endast väljas om man absolut inte har några krav på hotellets standard,
faciliteter och läge. Inkvarteringstyp samt område och stad anges vid ankomst
till resmålet – vi kan inte ge dig ytterligare information vid bokning, precis
som vi inte tar emot förfrågningar eller önskemål gällande ospecificerade
resor. Ospecificerade resor rekommenderas inte för barnfamiljer. Det kan förekomma
att inkvartering sker i hotell, lägenheter eller rum som inte är listade på vår
hemsida och det finns ingen garanti för eget badrum och toalett. Om inkvarteringen
sker i delad lägenhet finns ingen garanti för att rummet kan låsas. Hotellbyte
kan ske under semestern, med 12 timmars varsel. Måltider och städning ingår
inte i priset för ospecificerade resor. Du kan inte förvänta dig guideservice
på en ospecificerad resa. Transfer ingår inte men kan beställas mot tillägg. Om
du reser ensam betalar du ett enkelrumstillägg som garanterar att du får ett
eget hotellrum eller rum i delad lägenhet, med samma villkor som nämnts ovan.
Inga klagomål tas emot om standarden på boende, faciliteter eller område. Det
kan hända att boendet sker i förorter till - eller byar runt den destination
som anges på biljetten. Destinationen som anges på biljetten är bara en
beskrivning av vilket område i landet du reser till.
HUSDJUR: Observera att du på flyg med Mixx Travel inte kan ta med
hundar, katter och andra husdjur. För ytterligare information, kontakta
flygbolaget. Mixx Travel tar inget ansvar i detta avseende.
ÖNSKEMÅL: Har du
speciella önskemål i förbindelse med din resa: havsutsikt, bo lågt/högt, bo i
huvudbyggnaden etc ber vi dig att ange detta redan vid beställningen. Det ska
understrykas att detta endast är en önskan, och inte kan garantera att de uppfylls, men vi skickar alltid dina önskemål till hotellet, flygbolaget etc.
Rumsfördelningen sker på destinationen, och vi kan därför inte alltid vara
behjälpliga med att speciella önskemål tillgodoses.
Vi ber er att inte diskutera era önskemål
med våra guider eller hotellpersonalen, eftersom de inte heller har
möjlighet att försäkra dina önskemål innan ankomst.
Var uppmärksam på att om du vill
ha specialkost är det viktigt att du kontaktar vår kundtjänst per telefon i
samband med bokning av resan. Vi kan inte garantera att hotellen serverar t.ex.
glutenfria måltider – inte ens om detta står som ett önskemål i din
beställning.
Observera att på vissa hotell är det möjligt att betala en avgift för att säkra ett
visst läge, till exempel rum med havsutsikt, liksom på de flesta av våra flyg är möjligt att boka en specifik sittplats mot en avgift. Kan
uppfyllandet av dina önskemål garanteras när du betalar en tilläggsavgift för
det du önskar, tar vi inte emot önskemål av dessa slag.